Kolik bude v příštích měsících stát benzin a nafta v České republice se nyní rozhoduje v Bruselu. Slovenský premiér Robert Fico totiž u evropských institucí lobuje za prodloužení výjimky, která slovenské společnosti Slovnaft, jenž patří pod maďarský kolos MOL, umožňuje dovoz ropy z Ruska a následný prodej produktů z nich. A to nejen na Slovensku, ale i do České republiky. Pokud bude Fico úspěšný, ceny paliv by mohly zůstat na současné hranici. Pokud ne, je pravděpodobné, že vylétnou nahoru.
Jestliže evropští politici Ficovi nevyhoví, může po 5. prosinci, tedy po dni, do něhož výjimka platí, dojít ke krizi na českém i slovenském trhu s palivy. Je pravděpodobné, že přechodně bude nedostatek paliv, což pochopitelně vyšroubuje ceny benzinu a nafty nahoru.
Dalším faktorem, který by vedl ke zdražení pohonných hmot až ke 45 nebo dokonce k 50 korunám za litr, je skutečnost, že by chybějící palivo od Slovnaftu, který je pro Českou republiku jeho klíčovým dodavatelem, muselo začít dovážet z Německa. Česká republika letos dovezla největší množství produktů z ruské ropy od roku 2010. Za prvních devět měsíců roku 2023 byla hodnota těchto produktů vyčíslena na 35 miliard korun.