Nejen v Německu, ale i v Rumunsku už došlo k protestům tamních zemědělců a dopravců proti krokům vlády. Zejména se jim nelíbí vysoké daně, kdy naopak požadují rychlejší vyplácení kompenzací za sucho a urychlení harmonogramu vyplácení dotací. Řidičům nákladní silniční dopravy pak vadí vysoké pojistné za jejich vozy. Ve svých protestech ale zemědělci a dopravci necílí pouze na vládu. Jako na dalšího viníka současné situace ukazují na Kyjev. Z toho důvodu jejich technika blokuje hraniční přechody mezi Rumunskem a Ukrajinou.
Tonight, Transylvania. What you see are kilometers of farmers, truckers, people who have joined. And this is just one of the convoys. Romania is moving. #FarmersProtest pic.twitter.com/4ow4KPLFTY
— one green X (@onegreenx) January 14, 2024
Největší problém je totiž v tom, že po ruské blokádě ukrajinských přístavů v Černém moři se stalo Rumunsko tranzitní zemí pro export ukrajinského obilí. V důsledku toho rumunští odběratelé nakupují levné ukrajinské obiloviny, kterým místní zemědělci nejsou schopni cenově konkurovat. Rumunská vláda se už se zástupci nespokojenců sešla a přislíbila rychlé řešení, alespoň v otázkách, které nevyžadují souhlas Evropské unie.
Proti levné konkurenci z Ukrajiny však neprotestují Rumuni sami. Podobný problém zaznamenává také Polsko a Slovensko, kde už k blokádám hraničních přechodů došlo v minulých týdnech.
🇩🇪 German farmers were joined by truckers and farmers from neighboring countries like Poland, Czechia, Romania, Austria, etc.
— Expat in Poland 🇵🇱 (@BasedPoland2) January 14, 2024
Tomorrow the protests will continue.
Europeans united against the directives taken by the European Commission?pic.twitter.com/3angUoSJ91