Nejvíc smyků se stává hlavně ráno a večer, kdy teplota rychle padá a silnice vypadají suché, přesto jsou pokryté ledovým filmem. Řidiči často vyjedou s pocitem, že mají situaci pod kontrolou. To vede k překotným reakcím. Odborníci zdůrazňují, že klíčem je zpomalení, plynulé pohyby volantem a dvojnásobně dlouhý odstup od aut před sebou.
Mezi nejčastější chyby patří prudké šlápnutí na brzdu. Kola se zablokují, auto okamžitě ztratí přilnavost a řidič přestane mít možnost jakkoli zatočit. Stejně riskantní je i příliš rychlé přidání plynu při rozjezdu – kola proklouznou a auto může nečekaně ustřelit do strany. Instruktoři bezpečné jízdy proto doporučují citlivou práci s pedály a držení nízké stabilní rychlosti.
Led se objevuje hlavně na mostech, v lesních úsecích, ve stínu, v údolích a na polních cestách, kde povrch déle chladne. Řidiči také často podcení místa u řek a rybníků, kde studený vzduch klesá a povrch namrzá rychleji.
Pokud už auto dostane smyk, experti radí pustit plyn, nezmatkovat a stočit volant do směru, kam se zadní část auta pohybuje. Náhlé brzdění situaci zhorší, zatímco přirozené zpomalení pomůže autu stabilizovat se. Trénink na kluzných plochách výrazně zlepšuje reakce, protože řidič si bezpečně vyzkouší, jak se auto chová na ledu.
Zimní pneumatiky jsou základ, profesionálové však připomínají, že na čistém ledu nezvládne rychle zastavit žádné auto. Proto má největší cenu předvídavost – pomalejší jízda, volnější ruce na volantu a nechat si na manévry víc času.