Vídeňské párky stály v přepočtu 76 korun, nově za ně Němci platí 144 korun. Mozzarella zdražila z 21 korun na 37 a za ovocný jogurt dají místo 28 korun rovnou 37. Řetězec k cenám přidal přirážku, kterou označuje za takzvané skutečné náklady. Zákazníci tak zaplatí peníze navíc za dopady výroby na půdu, klima, vodu a zdraví.
U 300gramového balení sýra původně za 59 korun se navyšuje cena na 116. Zvýšení zahrnuje 20 korun za emise ze zemědělství, 18 korun za znečištění půdy způsobené zemědělstvím na výrobu krmiv, 15 korun za dopad používání pesticidů a dalších faktorů na zdraví farmářů a nakonec 2,40 za znečištění podzemních vod například hnojivy.
„Řetězce tlačí výkupní ceny od zemědělců až pod hranici skutečných nákladů, a teď na nás vytáhnou skutečné ceny? To si dělají legraci ze zákazníků nebo z farmářů?“ ptá se rozhořčeně německý zákazní na Twitteru. „Z mého pohledu to má jednu výhodu: Můžeme vidět, kolik by stálo jídlo, kdyby zemědělci dostávali férové ceny,“ píše další. „Jaké má Penny marže? 50 procent?“ ptá se jiný a stejně jako mnoho dalších vyzývá k bojkotu řetězce. V některých městech svolávají lidé dokonce demonstrace.
Penny chce rozdíl v ceně věnovat na ekologii. I to zákazníky naštvalo. Pokud prý budou chtít dát peníze na ekologické projekty, sami se rozhodnou komu a kolik dají. Navíc upozorňují i na to, že mezi zdraženými produkty jsou bio nebo veganské potraviny, a že by očekávali naopak zdražení sladkostí, slazených nápojů a dalších podobných potravin.
„Skutečné náklady – takové kecy. Skutečným nákladem jsou kupní ceny plus marže, tedy prodejní cena. Penny pravděpodobně spoléhá na hloupost kupujících, kteří si myslí, že dělají něco dobrého,“ hodnotí akci další ze zákazníků.
Ozývají se také hlasy, že řetězci jde pouze o reklamu. „400 gramů párků stojí stejně jako dvě kila kuřecích stehen. Logika? Žádná. Neuvěřitelné,“ píše se na Twitteru.