úterý 8. července 2025

Řetězce potichu stahují slib neprodávat vejce slepic z klecových chovů

S velkou slávou se před lety české obchodní řetězce zavázaly, že přestanou prodávat vejce od slepic z klecových chovů. Vzaly si na to čas do letoška. Teď ale písemné závazky potichu stahují ze svých webů nebo je přepisují a zmírňují.

Zabery_z_klecovych_chovu

Klecový chov.
Zdroj: OBRAZ

  • Klecový chov.
  • Zdroj: OBRAZ

Upozornila na to organizace Obránci zvířat, která spouští kampaň s názvem Zrádci slepic. Podle ní by porušení závazků ohrozilo pokrok v ochraně zvířat a vyslalo negativní signál směrem k chovatelům, kteří do přeměny klecových chovů na halové nebo voliérové už investovali.

Většina tuzemských supermarketů se k ukončení prodeje zavázala před sedmi lety na svých webových stránkách, v etických kodexech nebo tiskových zprávách. Teď podle organizace některé firmy tyto sliby ze svých webů stáhly nebo přeformulovaly.

„Závazky pro zvířata nejsou a nesmí být cárem papíru. Řetězce měly na přípravu sedm let, a pro porušení závazků tak neexistuje žádná omluva. Je na čase přestat mlžit a jasně říct, kteří obchodníci své sliby drží a kteří naopak potichu připravují zradu – zradu slepic, zradu zákazníků i zradu chovatelů, kteří se na konec klecí poctivě připravují,“ upozorňuje mluvčí organizace OBRAZ Pavel Buršík. „Navíc podestýlkové vejce je z hlediska nákladů dražší jen o 30 haléřů a většina slepic v Česku už dnes žije v bezklecových chovech. Bez klecí jsou už sousední Rakousko a Německo i další země Evropy.“

Závazky obchodních řetězců z roku 2018 navazovaly na tlak veřejnosti a kampaně proti klecovým chovům. V roce 2020 pak Parlament schválil zákaz klecových chovů s účinností od roku 2027. Některé řetězce – například BILLA, Košík, Rohlík nebo Delmart – už vejce z klecových chovů zcela vyřadily. Lidl svůj záměr závazek dodržet letos potvrdil. U jiných se ale podle obránců čeká na jasné stanovisko. Klecová vejce se podle organizace objevují v akčních či stálých nabídkách supermarketů Albert, Tesco, Penny, Kaufland, Globus a ve většině obchodů COOP.

Cílem nové kampaně Zrádci slepic je podle organizace upozornit na firmy, které se ke svým závazkům nyní staví vyhýbavě, a vyzvat je k jejich dodržení. „Slepice si nezaslouží dál trpět v klecích, kde celý život stráví na drátěném pletivu a nemůžou ani roztáhnout křídla, natožpak se popelit, hrabat a normálně žít. Je potřeba znovu připomenout, že klecová vejce nejsou jen symbolem utrpení – jsou v přímém rozporu s tím, jak si většina lidí přeje, aby se zacházelo se zvířaty,” uzavírá Buršík.

Související

vejce
Ekonomika

Vejce už stojí skoro sedm korun. A bude se zdražovat dál, tvrdí chovatelé

pexels-photo-4911726
Domácí

Česko-polská bitva o vejce. Praha chce celounijní zákaz klecového chovu