neděle 5. října 2025

Reklamní fiasko století. Před 40 lety změnila Coca-Cola chuť

Před 40 lety se Coca-Cola pokusila o revoluci. Změnila recept své ikonické limonády a vyvolala tím největší spotřebitelskou vzpouru v dějinách reklamy.

New Coke alias Coca-Cola s upravenou sladší recepturou

New Coke alias Coca-Cola s upravenou sladší recepturou
Zdroj: Flickr

  • New Coke alias Coca-Cola s upravenou sladší recepturou
  • Zdroj: Flickr

Dne 23. dubna 1985 oznámila společnost Coca-Cola šokující změnu – po téměř století upravila recepturu svého nejslavnějšího nápoje. Cílem bylo zastavit rostoucí popularitu konkurenční Pepsi a dodat značce novou energii. Slepé testy ukazovaly, že lidem nová, sladší varianta chutná víc než ta původní i než Pepsi.

Realita však dopadla zcela jinak. Spotřebitelé reagovali s nevídanou silou. Denně volalo na centrálu Coca-Coly až 8 000 rozhořčených zákazníků a firma obdržela přes 40 000 dopisů.

Tlak veřejnosti přiměl firmu rychle couvnout. Už 11. července 1985 – pouhých 79 dní po uvedení New Coke – se na trh vrátila původní receptura pod názvem Coca-Cola Classic. A ta si okamžitě znovu vydobyla svou pozici jedničky mezi kolovými nápoji.

Autor: Šimon Mitro

Související

pivo
Domácí Výročí

Budvar slaví 130 let. Přípitek proběhne na budějovickém náměstí

Henry & June (1990)
Film a TV Výročí

První film s ratingem NC-17 vzbudil kontroverze

skoda-fabia-v130
Ekonomika

Škodovka představuje novou Fabii. Automobilka jí oslaví 130 let od založení

Yosemitský národní park
Zahraniční Výročí

Yosemitský park slaví 135 let