úterý 26. srpna 2025

Reklamní fiasko století. Před 40 lety změnila Coca-Cola chuť

Před 40 lety se Coca-Cola pokusila o revoluci. Změnila recept své ikonické limonády a vyvolala tím největší spotřebitelskou vzpouru v dějinách reklamy.

New Coke alias Coca-Cola s upravenou sladší recepturou

New Coke alias Coca-Cola s upravenou sladší recepturou
Zdroj: Flickr

  • New Coke alias Coca-Cola s upravenou sladší recepturou
  • Zdroj: Flickr

Dne 23. dubna 1985 oznámila společnost Coca-Cola šokující změnu – po téměř století upravila recepturu svého nejslavnějšího nápoje. Cílem bylo zastavit rostoucí popularitu konkurenční Pepsi a dodat značce novou energii. Slepé testy ukazovaly, že lidem nová, sladší varianta chutná víc než ta původní i než Pepsi.

Realita však dopadla zcela jinak. Spotřebitelé reagovali s nevídanou silou. Denně volalo na centrálu Coca-Coly až 8 000 rozhořčených zákazníků a firma obdržela přes 40 000 dopisů.

Tlak veřejnosti přiměl firmu rychle couvnout. Už 11. července 1985 – pouhých 79 dní po uvedení New Coke – se na trh vrátila původní receptura pod názvem Coca-Cola Classic. A ta si okamžitě znovu vydobyla svou pozici jedničky mezi kolovými nápoji.

Autor: Šimon Mitro

Související

profimedia-0677230017
Zahraniční Výročí

Velký měsíční podvod pobláznil před 190 lety Ameriku

profimedia-0460310535
Zahraniční Výročí

Před 150 lety Webb jako první pokořil Lamanšský průliv

stavinoha03
Domácí Výročí

Gottwald vylétl do vzduchu. Opilecká akce stála dva mladíky roky věznění

GyycaiAWYAArvM0
Zahraniční Video

Reklama na sprchový gel je prý rasistická