Stát chce přesnější dohled nad tím, co se s autovraky skutečně děje, a zároveň dostat zpět do oběhu víc kovů, plastů i elektroniky.
Nové předpisy počítají s tím, že autovrak bude možné odevzdat pouze certifikovanému zařízení. To musí splnit přísnější technické podmínky, vést přesnější evidenci a dokládat, kolik materiálu opravdu recykluje. Majitel vozu dostane elektronické potvrzení o likvidaci přímo do registru – tím se mají omezit podvody s neexistující nebo falešnou likvidací.
Podle odborníků dnes část aut mizí mimo oficiální systém, což znamená finanční i ekologické škody. Nová pravidla tomu mají zabránit a motivovat k tomu, aby se co nejvíc surovin využilo znovu. Podobná pravidla se dodržují mnoho let i u našich sousedů. V Německu je síť přísně kontrolovaných likvidačních středisek, kde se musí recyklovat až 95 procent vozu. Francie má zase systém finančních bonusů pro lidi, kteří staré auto ekologicky zlikvidují a koupí úspornější vůz.