Seminární práce, slohová cvičení, bakalářská nebo diplomová práce. Aplikace umělé inteligence si umí poradit s čímkoliv. Odhalit, že za studenta střední nebo vysoké škol, napsala písemnou práci umělá inteligence, je poměrně složité. Některé z vysokých škol využívání umělé inteligence svým studentům tolerují, a to i při psaní bakalářské práce. Student však musí AI uvést jako svůj zdroj. Jiné vysoké školy od psaní bakalářských prací ustupují a nahrazují je různými alternativami.
Na katedře politologie a evropských studií na Univerzitě Palackého musí namísto bakalářské práce absolvovat student další tři dodatečné předměty. Na Vysoké škole ekonomické v Praze studenti bakalářských oborů musí vykonat stáž, nebo jiný praktický projekt. Jiné vysoké školy před písemnou prací upřednostňují prezentace nebo ústní obhajoby.
Každá škola se k využívání AI staví jinak. Mnoho studentů uvádí, že jim použití umělé inteligence nepřijde jako podvod. Pomocí ní si jen nechávají shrnout obsáhlé informace, které by neměli šanci jinak nastudovat. Z nich pak tvoří písemné práce vlastními slovy. AI berou tedy jako velkého pomocníka.
Američtí studenti jsou dál. ChatGPT si za ně dělá poznámky ve třídě, shrnuje učebnice a píše jejich eseje. Studenti prý téměř zapomněli, jak myslet samostatně. Jedna z učitelek přistihla studenta, jak používá umělou inteligenci, aby se představil třídě. Učitelé často poznají, když studenti používají umělou inteligenci. Humanitní vědy a zejména psaní se podle nich rychle stávají volitelným uměleckým předmětem typu pletení košíků.
Poctiví studenti tak třeba začali nahrávat obrazovky, aby měli video jako důkaz o tom, že práci udělali sami, nebo používají textové procesory, které sledují jejich stisky kláves.