úterý 8. července 2025

Proti demolici památkově chráněného mostu na Výtoni je už i UNESCO

Plánovaná demolice železničního mostu pod Vyšehradem a výstavba nového není nutná. UNESCO žádá české ministerstvo kultury, aby kulturní památku zachovalo.

Vizualizace vítězného návrhu (12).jpg

Vítězný návrh.
Zdroj: novymostvyton.cz

  • Vítězný návrh.
  • Zdroj: novymostvyton.cz

Proti demolici je také veřejnost, petici spolku nebourat.cz už podepsalo 15,5 tisíc lidí. Zachování a opravu mosti podpořili například známý architekt Adam Gebrian, kardiochirurg Jan Pirk, spisovatelka Tereza Boučková, rapper a výtvarník Vladimír518, režisér Jan Hřebejk, urbanista Martin Rajniš a řada dalších osobností.

Centrum světového dědictví UNESCO zaslalo na ministerstvo kultury zprávu podepsanou ředitelem kulturní sekce Lazare Eloundou Assomou. Ten uvádí, že most je například klíčovou součástí panoramatu Prahy a že jeho význam je daný i jeho prohlášením za kulturní památku ČR.

„Na základě technických zpráv je zachování mostu proveditelné, oprava a zlepšení železniční tratě jsou možné, mimo jiné například přidáním rovné konstrukce pro třetí kolej, která nebude narušovat vizuál Železničního mostu. Ani Správa železnic opravu z technického hlediska nevyloučila jako nemožnou, i když preferuje most nový,“ píše Assoma.

Podle něj návrh nového mostu nemá nic z elegance a propracovanosti původního díla a měl by nepříznivý dopad na říční panorama Prahy, které je součástí toho, proč j Praha zapsaná na unikátní seznam světového kulturního dědictví UNESCO.

„Případnou demontáž mostu nelze podpořit, protože jeho kulturní hodnota vyplývá právě z jeho umístění,“ doplnil.

Potvrdil tak dlouhodobé stanovisko Českého národního komitétu International Council on Monuments and Sites (ICOMOS), který prostřednictvím svého prezidenta Václav Girsy zaslal dva otevřené dopisy ministru dopravy Martinu Kupkovi. V nich komitét naléhavě apeluje, že zbourat železniční most a nahradit ho jiným je neakceptovatelné a České republice hrozí mezinárodní ostuda.

Železniční most na Výtoni je již přes sto let jednou z dominant pražského panoramatu, zároveň tvoří nedílnou součást klíčové dopravní infrastruktury. Každý den po něm projede přibližně 300 vlaků.