pátek 29. listopadu 2024

Problémy po zřícení mostu v Baltimore můžou trvat roky

Možná až několik let trvající problémy způsobí včerejší zřícení mostu Key Bridge v Baltimore, do kterého narazila obří kontejnerová loď Dali. Ztráta mostu ochromí nákladní, příměstskou i lodní dopravu.

profimedia-0859910345

Kontejnerová loď Dali při nárazu strhla most v Baltimore.
Zdroj: Profimedia

  • Kontejnerová loď Dali při nárazu strhla most v Baltimore.
  • Zdroj: Profimedia

Loď narazila do pilíře mostu v noci na včerejšek poté, co jí s největší pravděpodobností selhal jeden z hlavních generátorů a nebylo možné ji ovládat. U kormidla seděl zkušený přístavní lodivod, který měl za úkol navádět plavidla do přístavu a z něj. Díky tomu, že dokázal vyslat tísňový signál, nebyla na mostě žádná auta kromě těch, která používala stavební četa.

Neovladatelná loď způsobila na mostě škodu téměř za dvě miliardy korun. V přístavu uvízla desítka plavidel. Most a přístav budou mimo provoz minimálně několik měsíců. To by mohlo způsobit velké výpadky v přepravě automobilů, uhlí a cukru. V Baltimore je totiž nejrušnější americký přístav pro přepravu aut, loni jich odbavil přes 750 tisíc. Je to také největší přístav pro manipulaci se zemědělskými a stavebními stroji a se zemědělskými produkty, jako je cukr a sůl. Zároveň je druhý nejvytíženější ve vývozu uhlí. Experti očekávají, že incident bude mít negativní dopady na logistiku a ekonomiku několik let.

Více než tisícovka inženýrů, stavitelů, dodavatelů a provozních specialistů armádního inženýrského sboru teď bude spolupracovat na odstranění spadlého mostu, aby se uvolnil lodní kanál.

Úřady také oznámily, že přestaly pátrat po tělech stavebních dělníků, kteří se při nárazu lodi zřítili z 56 metrů vysokého mostu do chladné vody. Zachránit se podařilo dva muže, dalších šest se pohřešuje. Sonar objevil na dně řeky také tři osobní auta, nákladní vůz s cementem a další vozidlo ponořené ve vodě, v žádném nejsou uvěznění lidé.

Kontejnerová loď Dali má za sebou několik incidentů

Plavidlo v Antverpách v Belgii v roce 2016 narazilo do přístaviště, když se snažilo opustit kontejnerový terminál v Severním moři.

Kontrola provedená v roce 2023 v Chile zjistila problémy související s pohonem, lodi a pomocnými stroji. Singapurský námořní a přístavní úřad pak uvedl, že plavidlo úspěšně prošlo v červnu a září 2023 dvěma samostatnými přístavními inspekcemi.