Železničáři už mají stavebně-technický průzkum stavu mostů, který potvrdil možnost využití Hranických viaduktů. Součástí průzkumu byly například kopané sondy, které měly ověřit rozměry a celkový stav viaduktů. Veškeré kroky konzultovala Správa železnic s Národním památkovým ústavem, aby zachovala původní ráz ikonické stavby. Průzkum ukázal, že kamenný a betonový viadukt je v lepším stavu než třetí cihlový.
Poslední plánovaný průzkum má třeba určit, jak postupovat při sanaci kleneb.
Co jsou Hranické viadukty?
Jedná se o tři souběžné železniční mosty. Cihlový je z roku 1846, kamenný z roku 1873 a betonový je z roku 1939. Právě po něm aktuálně jezdí vlaky. Od roku 2007 jsou viadukty kulturní památkou České republiky
Cihlový most se stavěl v letech 1844 až 1846. Má 32 oblouků, nejvyšší z nich je vysoký 11,4 metru. Most měří 448,5 metrů. V provozu s jednou kolejí je od roku 1846.
V roce 1873 kvůli stavbě druhé koleje vznikl kamenný most, který je s cihlovým rovnoběžný. Mezera mezi mosty je 2,5 metru. Kamenný most má 32 oblouků a délku 426,5 metru.
V roce 1910 začala stavba třetího betonového mostu pro dvě koleje. Most je znovu rovnoběžný s předchozími mosty, měří 434,3 metrů a má 30 kleneb. Pětimetrovou mezeru mezi mosty vyplňují lávky. Stavbu v roce 1914 přerušila válka, už od následujícího roku ale na ní ale pracovali váleční zajatci. Po první světové válce nedokončenou stavbu zakonzervovali. Výstavba pokračovala až v roce 1936 a most byl hotový v roce 1939.