Přehrada může zachránit Panamský průplav. Vyžádá si přesídlení dvou tisíc obyvatel

Plánovaná hráz na řece Indio by mohla zabezpečit provoz Panamského průplavu, který čelí následkům sucha. Tento projekt však hrozí zaplavením vesnic, kde bude muset být přesídleno přibližně dva tisíce lidí.

Panamský průplav.

Ilustrační foto.
Zdroj: Flickr

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Flickr

Navrhovaná přehrada na řece Indio by mohla zajistit fungování Panamského průplavu, který v posledních letech bojuje se suchem. Tato stavba by však zaplavila vesnice a přinutila k přestěhování přibližně dva tisíce lidí. Obyvatelé povodí řeky si jsou vědomi, že projekt podstatně změní tok řeky, ale doufají, že přinese pracovní příležitosti, pitnou vodu, elektřinu a nové silnice.

Panamský průplav, dokončený v roce 1914, generuje přibližně čtvrtinu státního rozpočtu. V loňském roce kanál snížil denní počet lodí o 20 procent, protože deště dostatečně neobnovily objem nádrží, což vedlo k zpožděním v lodní dopravě. Aby se předešlo opakování podobné situace, byl oživen plán na stavbu přehrady na řece Indio, který by zajistil potřebnou vodu pro neomezený provoz kanálu.

Letní rozhodnutí Nejvyššího soudu Panamy umožnilo reinterpretaci hranic, což otevřelo cestu k budování nového zásobníku na vodu. Přehrada by měla umístit novou nádrž jihozápadně od Gatúnského jezera a umožnit dalších 12 až 13 průjezdů kanálem denně.

Panamský prezident José Raúl Mulino oznámil, že rozhodnutí o projektu řeky Indio padne příští rok. Zatím se objevují protesty zejména v oblastech, které by měly být zaplaveny, jako například v obci Limon, kde obyvatelé vyjadřují odpor vůči přehradě.

Autor: Šimon Mitro

Související

profimedia-0900945747
Zahraniční

Záchranáři vylovili poslední tělo z potopené jachty u Sicílie. Sedm lidí zahynulo

plachetnice
Zahraniční

Na Sicílii se potopila plachetnice. Jedna osoba zemřela, šest je nezvěstných

Panamský průplav v roce 1914.
Zahraniční Výročí

Panamský průplav slaví 110 let. Odvážný americký projekt propojil oceány

doprava
Domácí

Podle NKÚ silniční doprava stále roste. Dotace na železniční a lodní dopravu nepomáhají