Před 220 lety byla sestrojena první parní lokomotiva

Dnes je to přesně 220 let, co anglický inženýr Richard Trevithick sestrojil první parní lokomotivu.

Replika první parní lokomotivy známé jako Penydarren

Replika první parní lokomotivy známé jako Penydarren
Zdroj: Flickr

  • Replika první parní lokomotivy známé jako Penydarren
  • Zdroj: Flickr

Přesně před 220 lety se začala psát historie železniční dopravy. Dne 21. února 1804 představil anglický vynálezce Richard Trevithick první parní lokomotivu. Trevithickova lokomotiva, známá také jako Penydarren, byla poháněna parním strojem a měla za sebou pět vozů. Tato lokomotiva úspěšně ujela po kolejích vzdálenost 16 kilometrů mezi městy Merthyr Tydfil a Abercynon v jižním Walesu.

Trevithickův úspěch předznamenal budoucí vývoj železnice a dopravního průmyslu, který změnil způsob, jakým se lidé dopravují a zboží přepravuje. Jeho technologický průlom otevřel cestu pro vznik železniční sítě po celém světě a položil základy pro moderní dopravní systémy, které máme dnes.

Kromě první parní lokomotivy byl Trevithick vynálezcem s mnoha patenty v oblasti parních strojů, těžby a metalurgie. První parní lokomotivu sestrojil ve svých 32 letech. Přes svůj úspěch nedokázal své vynálezy efektivně zpeněžit a nakonec skončil v dluhové pasti. Trevithick je považován za jednoho z nejvýznamnějších průkopníků parních strojů a jeho dílo ovlivnilo celou řadu dalších inženýrů a techniků.

Autor: Šimon Mitro

Související

Břevnovský klášter, hrob číslo 15, jeden z mála jedinců uložených do rakve
Domácí Zajímavosti

V Břevnově odkryli unikátní válečné pohřebiště z období sedmileté války

profimedia-0954216568
Domácí

Po jihlavském nádraží zbyly jen rozvaliny. Odpor obyvatel demolici nezabránil

Oslík coby symbol Demokratické strany v USA
Zahraniční Výročí

Osel coby symbol Demokratické strany se zrodil před 155 lety

ČD
Domácí

ČD loni uvedly na koleje rekordní počet nových vlaků