Před 220 lety byla sestrojena první parní lokomotiva

Dnes je to přesně 220 let, co anglický inženýr Richard Trevithick sestrojil první parní lokomotivu.

Replika první parní lokomotivy známé jako Penydarren

Replika první parní lokomotivy známé jako Penydarren
Zdroj: Flickr

  • Replika první parní lokomotivy známé jako Penydarren
  • Zdroj: Flickr

Přesně před 220 lety se začala psát historie železniční dopravy. Dne 21. února 1804 představil anglický vynálezce Richard Trevithick první parní lokomotivu. Trevithickova lokomotiva, známá také jako Penydarren, byla poháněna parním strojem a měla za sebou pět vozů. Tato lokomotiva úspěšně ujela po kolejích vzdálenost 16 kilometrů mezi městy Merthyr Tydfil a Abercynon v jižním Walesu.

Trevithickův úspěch předznamenal budoucí vývoj železnice a dopravního průmyslu, který změnil způsob, jakým se lidé dopravují a zboží přepravuje. Jeho technologický průlom otevřel cestu pro vznik železniční sítě po celém světě a položil základy pro moderní dopravní systémy, které máme dnes.

Kromě první parní lokomotivy byl Trevithick vynálezcem s mnoha patenty v oblasti parních strojů, těžby a metalurgie. První parní lokomotivu sestrojil ve svých 32 letech. Přes svůj úspěch nedokázal své vynálezy efektivně zpeněžit a nakonec skončil v dluhové pasti. Trevithick je považován za jednoho z nejvýznamnějších průkopníků parních strojů a jeho dílo ovlivnilo celou řadu dalších inženýrů a techniků.

Autor: Šimon Mitro

Související

Karkonosze_w_chmurach_-_Riesengebrige_in_Wolken_(2)
Domácí

Poláci chtějí prokopat koleje do Česka. Měly by vést skrz Sněžku

Starobylé město Çatalhöyük v dnešním Turecku
Zahraniční Zajímavosti

Matriarchát před 9 000 lety? Starobylému městu zřejmě vládly ženy

Hlavní nádraží
Domácí

Při zpoždění autobusu nebo vlaku mohou lidé žádat náhradu. Neplatí to ale vždycky

První vydání sbírky Stébla trávy
Ostatní Výročí

Verše, které změnily Ameriku. Před 170 lety vyšla Stébla trávy