Přesně před 220 lety se začala psát historie železniční dopravy. Dne 21. února 1804 představil anglický vynálezce Richard Trevithick první parní lokomotivu. Trevithickova lokomotiva, známá také jako Penydarren, byla poháněna parním strojem a měla za sebou pět vozů. Tato lokomotiva úspěšně ujela po kolejích vzdálenost 16 kilometrů mezi městy Merthyr Tydfil a Abercynon v jižním Walesu.
Trevithickův úspěch předznamenal budoucí vývoj železnice a dopravního průmyslu, který změnil způsob, jakým se lidé dopravují a zboží přepravuje. Jeho technologický průlom otevřel cestu pro vznik železniční sítě po celém světě a položil základy pro moderní dopravní systémy, které máme dnes.
Kromě první parní lokomotivy byl Trevithick vynálezcem s mnoha patenty v oblasti parních strojů, těžby a metalurgie. První parní lokomotivu sestrojil ve svých 32 letech. Přes svůj úspěch nedokázal své vynálezy efektivně zpeněžit a nakonec skončil v dluhové pasti. Trevithick je považován za jednoho z nejvýznamnějších průkopníků parních strojů a jeho dílo ovlivnilo celou řadu dalších inženýrů a techniků.
This is the only working replica of the world’s first steam locomotive, which led to a worldwide revolution in the transport industry, built in Coalbrookdale, UK under Richard Trevithick's design in 1802 [full video: https://t.co/2BJmL71OOD] pic.twitter.com/qN1DVTAXZH
— Massimo (@Rainmaker1973) March 14, 2020