Pouze čtvrtina hliníkových plechovek v Česku se dostane do procesu recyklace, což staví nápojové firmy před výzvu zajistit dostatek recyklovaného materiálu. Plzeňský Prazdroj zvýšil v Česku podíl recyklovaného hliníku ve svých plechovkách na 60 procent a u značky Pilsner Urquell na 75 procent. Navzdory tomu nízká míra recyklace plechovek v Česku brzdí další pokrok.
Problém spočívá v nedostatku recyklovaného hliníku z Česka, a proto firmy musí dovážet materiál ze zahraničí. Plzeňský Prazdroj upozorňuje na efektivitu zálohových systémů, jako je ten na Slovensku, který umožňuje účinně přeměnit vysbírané plechovky na nové. „Na Slovensku se nám už teď daří získat zpět přes 90 procent plechovek a materiál z nich znovu uvádíme na trh v podobě plechovek s naším pivem, které jsou už ze tří čtvrtin vyrobeny z recyklátu. Celou naši potřebu recyklovaného hliníku už nyní dokážeme pokrýt z vysbíraných plechovek,“ vysvětluje Martina Vajskebrová, manažerka výrobních materiálů a obalů Plzeňského Prazdroje.
Prazdroj uvádí, že výhoda hliníku spočívá v jeho nekonečné recyklovatelnosti bez ovlivnění kvality, což umožňuje snižovat uhlíkovou stopu. Podle společnosti se na výrobu plechovky z recyklovaného materiálu spotřebuje až o 95 procent méně energie než u plechovky z nového hliníku.