Pražští radní schválili nová pravidla pro umísťování výdejních boxů na veřejných prostranstvích, která mají zabránit překážkám pro chodce a omezit vizuální smog ve městě. Dokument stanovuje přesné požadavky na umístění, rozměry, barvy i reklamní polepy těchto schránek.
Ideální je, aby boxy byly umístěné uvnitř budov, například ve vestibulech či pasážích, případně zapuštěné do fasády či plotu. Pokud to není možné, mohou stát podél budov nebo v podchodech, ovšem nikdy nesmí bránit v pohybu chodců, omezovat rozhled řidičům či kazit výhled na památky. Boxy by měly být nenápadné, bez velké reklamy a měly by mít podobný design, aby nevytvářely vizuální chaos.
Kolem každého výdejního boxu musí zůstat minimálně 2,5 metru volného prostoru pro pohodlný pohyb chodců a obsluhu. Bezbariérovost a přístupnost jsou dalšími požadavky, stejně jako vyřešení parkování pro kurýry a zákazníky.
Počet výdejních boxů v Česku rychle roste. Z loňských 12 tisíc se letos zvýší asi o 3 tisíce. Největší provozovatelé jako Zásilkovna, Alza či PPL rozšiřují své sítě.