„Pacienty odsud budou záchranáři převážet do Všeobecné fakultní nemocnice, do Ústavu pro péči o matku a dítě v Podolí nebo k Apolináři. Žádná z těchto nemocnic totiž nemá vhodnou přistávací plochu. Ve většině případů, kdy zasahuje letecká záchranná služba, je každý okamžik klíčový – počítají se doslova minuty a vteřiny, které mohou znamenat rozdíl mezi životem a smrtí,“ říká, náměstkyně pražského primátora pro oblast zdravotnictví Alexandra Udženija.
Heliport bude využitelný i pro případ mimořádných situací, které vyžadují nasazení specializovaných složek IZS, jako jsou hromadná neštěstí či teroristické útoky s velkým počtem pacientů.
Současný přistávací prostor v Zítkových sadech je dlouhodobým provizoriem. Je v těsné blízkosti výstupu z metra ve využívaném parku. Pro záchranáře, kteří bojují o čas, je proto velmi komplikované čekat na vyklizení veřejného prostranství, aby mohl vrtulník vůbec přistát.
Jak bude helidock vypadat?
Plovoucí zařízení o rozměru 20 krát 20 metrů bude sloužit jako pracovní helideck pro přistávání vrtulníků letecké záchranné služby. Součástí bude ukazatel směru větru, zábradlí, přístupové lávky, připojení na elektrickou energii nebo zajištění montáže vázacích lan a plavebních značení. Helideck musí být rozpojitelný, aby jej bylo možné ho rozebrat a transportovat po řece. Místo budou moci využívat pouze vrtulníky s maximální hmotností do devíti tun.
Jedná se o atypický projekt, který podléhá specifickým parametrům a pravidlům Ministerstva dopravy, Úřadu pro civilní letectví, Dopravního a energetického stavebního úřadu, Státní plavební správy a Povodí Vltavy.