Pozor na silnicích, už se zase začínají proměňovat v tankodromy

Zničené ráfky a pneumatiky, prasklý nárazník, ulomené kolo, poškozené tlumiče nebo podvozek a někdy i auto na odpis – tak může dopadnout řidič, když vjede do výtluku. A ty se právě množí jako houby po dešti.

3969740.webp

Výtluky můžou auto úplně zničit.
Zdroj: facebook.com

  • Výtluky můžou auto úplně zničit.
  • Zdroj: facebook.com

Nastává tradiční období, kdy se na silnicích začíná objevovat množství výtluků. Řidiči by měli být opatrní. Když si ve výmolu poničí auto a neprokážou, že za to mohl správce komunikace, škodu jim zaplatí pojišťovna jen z havarijní pojistky. Povinné ručení podobné nehody neřeší, protože nekryje škody způsobené na vlastním voze. "Před pár lety jsem vjela do velkého výtluku v centru Plzně, ztratila jsem kontrolu nad autem a skončila o pár metrů dál s ulomeným kolem. Před výtlukem byla značka, takže jsem to s městem neřešila, nedostala bych ani korunu," potvrzuje řidička ze západu Čech.

V každém případě je vhodné problém na místě zdokumentovat, vyfotit, natočit, případně si zajistit kontakt na svědky. To vyžaduje například Ředitelství silnic a dálnic spravující silnice první třídy a dálnice.

"Při uplatňování škody je nutné doložit základní údaje – místo, čas, předpokládanou škodu, stav komunikace, pomůže také protokol od policie. Podklady nejlépe doplněné fotografiemi přijímáme poštou i datovou schránkou," vysvětluje Miroslav Mazal z ŘSD. Upozorňuje, že všichni řidiči poničených aut se k náhradě škody nedostanou. "Pojišťovna posuzuje situace individuálně, řeší označení nerovností, přizpůsobení rychlosti vozidla a podobně," říká Mazal.

Pojišťovny proto doporučují, aby lidé, kteří chtějí vymáhat škodu na správci, třeba na obci, vždy zavolali policii, i když se při nehodě nikdo nezranil a škoda nepřesáhla sto tisíc korun.

"Zvýšený počet vozovkových vad evidujeme například na silnici I/11 kolem Jablunkova. Jedná se o extrémně zatěžovanou tranzitní komunikaci navíc vedenou horským terénem s proměnlivými klimatickými podmínkami. Do výčtu nepříznivých faktorů patří také výkyvy teplot ve dne a v noci či úhrny srážek," vysvětluje Mazal s tím, že údržba denně operuje na nejhorších úsecích v celé republice. Při aktuálně nízkých teplotách jsou akutní opravy dočasné, protože dělníci můžou použít studenou balenou asfaltovou směs. Trvalejší opravy teplou balenou směsí se plánují po spuštění provozu průmyslových obaloven, letos by to mohlo být v půlce března.

Kuriózní výtluk měli před pěti lety ve Frýdku-Místku. Lidé mu přezdívali Taxisův příkop.

Související

Most j a bata
Domácí

Rekonstrukce mostu v Uherském Hradišti končí téměř po roce

Slapy
Domácí

Řidiče čekají dva roky objížděk. Hráze přehrad Slapy a Orlík se zavřou

6688e6d1-c16b-45ad-a8ba-35f0f768882e
Domácí

Sníh zasypal republiku. Potíže v dopravě jsou ve všech krajích

forest-4272923_1280
Domácí

U českých silnic mizí tisíce stromů. Náhradní výsadba ani zdaleka nestačí