úterý 18. listopadu 2025

Poslední rána automobilovému průmyslu. Spalovací motory skončí v roce 2035

Jeden z nejmocnějších evropských orgánů, Evropská komise, potvrdil zákaz výroby aut se spalovacími motory od roku 2035. Evropský automobilový průmysl může přechod na plnou elektromobilitu hodně bolet.

002_Production_line_-_car_assembly_line_in_General_Motors_Manufacturing_Poland_-_Gliwice,_Poland

Ke krizi směřuje zejména automobilový průmyslu, který by léta tahounem německé ekonomiky.
Zdroj: Wikimedia Commons

  • Ke krizi směřuje zejména automobilový průmyslu, který by léta tahounem německé ekonomiky.
  • Zdroj: Wikimedia Commons

Evropská komise odsouhlasila zákaz výroby aut se spalovacími motory, který by měl platit od roku 2035, kdy chtějí unijní státy dosáhnut nulových emisí. Úředníci také navrhli pokuty pro výrobce, kteří tyto cíle nebudou plnit. Podle odborníků by toto rozhodnutí mohlo být pro evropský automobilový průmysl likvidační, protože ten se za poslední roky ocitl v krizi, což je dané svazujícími nařízeními, konkurencí z Číny a právě přechodem na elektromobilitu.

Podle předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyen je cílem mít v Evropě konkurenceschopný a udržitelný automobilový průmysl, důraz je prý ale třeba klást také na dodržování dohodnutých emisích cílů. Ty vzešly z konference v Paříži v roce 2015 a směřují ke zcela bezemisní Evropě v roce 2050.

V praxi to ale zatím vypadá tak, že kvůli mizivému zájmu o elektromobilitu z řad koncových zákazníků, ohlašují automobilky malý odbyt, propouštění a dokonce zavírání výroben. Příkladem je německý koncern Volkswagen, který v následujících letech musí zrušit minimálně tři závody a na dlažbě skončí desítky tisíc zaměstnanců.

Autor: Jan Skala

Související

Stáčecí linka Plzeňského Prazdroje
Ekonomika Pivo

Prazdroj snížil emise téměř o polovinu

Dobíjecí stanice
Domácí Elektromobily

Čeští řidiči si elektromobily chválí, vadí jim jen placení za dobíjení

továrna
Zahraniční

Německo chce zachránit průmysl. Bude proto dotovat ceny energií

nákladní loď
Zahraniční

Lodní doprava v EU vypustila rekordní množství emisí