Aktuálně nabízí přes šest set nejrůznějších služeb. Mezi nimi nechybí propojení s datovou schránkou, přehled bodového hodnocení řidičů a také si přes něj můžete zažádat o výpis z rejstříku trestů. Další jeho výhodou je, že si do něj nahrajete občanských průkaz nebo cestovní pas a další doklady, které vám následně budou k dispozici v elektronické podobě.
To je však jen zlomek funkcí, které mohou občané využívat. O většině z nich ani neví, že existují. Z domovské stránky se lidé nedozví, k čemu portál slouží, ale hned je nabádá k přihlášení. To však může mnohé uživatele odradit, protože je příliš zdlouhavé kvůli vysokému zabezpečení dat.
Portál občana se bude dál rozrůstat. Od ledna 2024 bude k dispozici i mobilní aplikace pro Android a iOS, lidé se online zaregistrují do systému DROZD (Dobrovolná registrace občanů České republiky při cestách do zahraničí, pozn. red.) nebo pošlou velké datové zprávy o velikosti až 100 MB.
Primární funkcí Portálu občana ale je, aby lidé mohli snadno a rychle komunikovat s úřady, veřejnou správou i samosprávou. K té má ale zatím velmi daleko.
Navíc reklamu Portálu dělají jen Piráti. „Kromě vlastních 100 služeb poskytuje dalších 500 na spolupracujících portálech státní správy jako je např. Portál dopravy, Moje Daně, ePortál ČSSZ, Portál MPSV/Portál Jenda nebo Katastr nemovitostí,“ zmiňuje Ivan Bartoš, vicepremiér pro digitalizaci.
Jinak se o ní ale nemluví a to je podle odborníků problém. Dle jejich názoru by se měla mezi lidmi šířit osvěta o tom, jak Portál občana využívat v každodenním životě. Platforma za stovky milionů korun by si to dozajista zasloužila.