Faktury přicházejí za registraci na portálu, zveřejnění v katalogu nebo zviditelnění obce. Podvodník kontaktuje místostarostu nebo jiného zástupce obce, který nemá oprávnění uzavírat smlouvy. Představí se jako zástupce společnosti, s níž údajně obec spolupracuje nebo tvrdí, že jde o prodloužení smlouvy, která ale neexistuje. Krátce nato dorazí na e-mail faktura. Pokud na ni obec nereaguje, následují upomínky a výhružky soudním řízením nebo zápisem do registru dlužníků.
Novinkou jsou podvodné e-maily, které se tváří jako zprávy od bank. Odesílatel požaduje ověření účtu nebo zákazníka a připojuje odkaz na přihlášení do internetového bankovnictví s hrozbou zablokování účtu.
Sdružení místních samospráv proto apeluje na zástupce obcí, aby nikdy neuzavírali smlouvy po telefonu. Pokud na e-mail dorazí faktura za neobjednané služby, pak je zapotřebí písemně popřít vznik smlouvy a požádat o doložení pohledávky.