Úřad na svých webových stránkách varuje před nárůstem podvodných hovorů známých jako vishing, které se obvykle uskutečňují ze skrytých čísel nebo čísel, které připomínají oficiální linky ČSSZ. Podvodníci se snaží získat citlivé osobní údaje a přesvědčit volané k okamžité akci, jako například k poskytnutí přihlašovacích údajů či informací o platebních kartách.
,,Tento způsob je obzvláště zákeřný, protože zahrnuje živý hovor s osobou, která chce vzbudit důvěru. Podvodník se vydává za pracovníka ČSSZ a pod záminkou přeplatku na účtu vás bude nutit k okamžité reakci," varuje správa sociálního zabezpečení .
Podvodníci mají dobře připravené scénáře, kterými lidmi dokáží manipulovat. Mnohdy o nich znají i osobní informace, a tak vypadají důvěryhodně.
ČSSZ zdůrazňuje, že nikdy nežádá o hesla, přihlašovací údaje ani informace o platebních kartách telefonicky. V případě podezřelého hovoru jej doporučuje okamžitě ukončit.
Podvodníci prý také často chtějí po svých obětech, aby si do mobilního telefonu nebo do počítače instalovaly software, který jim údajně usnadní komunikaci s úřadem. Jde ale o vzdálený přístup, díky kterému podvodník získá kontrolu nad zařízením. Pokud volající něco podobného vyžaduje, není to s největší pravděpodobností zaměstnanec sociální správy.
,,Kontaktujte ČSSZ nebo Policii České republiky prostřednictvím oficiálních kontaktů uvedených na jejich webových stránkách. Nikdy nepřevádějte peníze ani nevkládejte hotovost do vkladomatu na žádost volajícího, ať už jde o koruny, nebo kryptoměny," dodává ČSSZ.