Podle NKÚ silniční doprava stále roste. Dotace na železniční a lodní dopravu nepomáhají

Dotace od státu a Evropské unie na rozvoj nákladní kombinované dopravy nedosáhly plánovaných cílů. Podle zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) silniční nákladní doprava nadále roste.

doprava

Ilustrační foto.
Zdroj: Rawpixel

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Rawpixel

NKÚ zveřejnil znepokojivé výsledky týkající se vlivu státních a evropských dotací na rozvoj nákladní kombinované dopravy v Česku. Podle kontroly měly dotace podpořit přepravu zboží železnicí a vodními cestami, ale výsledky ukazují na minimální pokrok. Silniční nákladní doprava stále roste, zatímco železniční a vodní doprava stagnují nebo jsou prakticky neexistující.

Ministerstvo dopravy plánovalo v letech 2015 až 2023 investovat 4,7 miliardy korun do rozvoje kombinované dopravy, nakonec ale podpořilo pouze 14 projektů s částkou 650 milionů. To znamená, že 86 procent vyčleněných prostředků zůstalo nevyužito. Tento neúspěch ohrožuje národní cíl přesměrovat do roku 2030 celkem 30 procent silniční dopravy na železnici nebo vodní cesty.

Podle resortu dopravy koronavirová pandemie a pokles přepravy komodit, jako je uhlí, výrazně zasáhly železniční dopravu. NKÚ rovněž kritizuje nedostatečnou kapacitu železniční infrastruktury a vysoké poplatky. V oblasti vodní dopravy, zejména na Labi, panuje dlouhodobá nespolehlivost. Výsledkem je, že silniční nákladní doprava mezi lety 2015 a 2023 vzrostla o téměř 30 procent. NKÚ rovněž odhalil neoprávněné použití dotací u dvou projektů. Ministerstvo slibuje, že v případě nedodržení podmínek bude dotace vymáhat zpět.

Autor: Šimon Mitro

Související

nelegální zaměstnanci
Domácí

NKÚ: Nelegálním zaměstnáváním přichází stát o miliardy, úřady to ignorují

Kozí dráha
Domácí

Ústecký kraj odmítá zrušení dvou zásadních železničních tratí

Nejvyšší kontrolní úřad
Domácí

Česko v inovacích zaostává a patentů ubývá, uvádí NKÚ

České dráhy
Domácí

Přímou linku Praha – Hamburk bude skoro rok omezovat rekonstrukce