pondělí 31. března 2025

Pod pražským hlavním nádražím vznikne nová dvoupatrová stanice

Dvě samostatné trasy v tunelech, dvoupatrová centrální stanice pod hlavním nádražím a další čtyři podzemní zastávky. Tak bude vypadat železniční uzel pod hlavním nádražím.

ŽUP_mapa centrum N2FK

Železniční uzel Praha.
Zdroj: SŽ

  • Železniční uzel Praha.
  • Zdroj: SŽ

Příměstské vlaky v metropoli využívá stále víc cestujících. To je třeba zohlednit i při plánování dalších železničních tratí. Správa železnic proto už před několika lety zadala studii proveditelnosti, která řeší budoucí podobu pražského železničního uzlu.

„Centrální komise Ministerstva dopravy vybrala variantu, při níž se v centru Prahy vybudují dvě tunelové trasy v délce 10,6 kilometru a pět nových stanic. Tunely se protnou ve dvou úrovních v centrální stanici pod hlavním nádražím. Jeden povede pod současnými podchody na nástupiště, druhý pak bude ještě o úroveň níže. Obě části stanice propojí tunel s eskalátory, vestibuly budou na náměstí Winstona Churchilla a v nové odbavovací hale hlavního nádraží,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Kapacita každého tunelu bude až 16 vlaků za hodinu v každém směru. „Vzniknou podzemní zastávky v Karlíně, na Václavském náměstí a Karlově náměstí a také částečně zahloubená zastávka na Florenci. Nové trasy pomohou oddělit dálkovou a regionální dopravu. Tím se udrží komfort cestování, navíc při minimálním dopadu na životní prostředí. Předpokládané celkové náklady této varianty jsou ve výši 185 miliard korun,“ přibližuje ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic Pavel Paidar.

„Projekt přináší nové kolejové kapacity přímo v centru města, a to včetně několika zastávek, které zkrátí docházkovou vzdálenost pro cestující. Výsledkem bude nejen vyšší atraktivita železniční dopravy, ale také uvolnění nejvytíženějších úseků MHD v centru. Posílená železnice zároveň odvede část dopravy ze silnic. Méně aut ve městě znamená méně emisí, méně hluku a výrazné zlepšení životního prostředí,“ uvádí Zdeněk Hřib, první náměstek primátora Prahy pro oblast dopravy.

„Prahu drtí regionální doprava, kdy nabídka a kapacita je nedostatečná. Z různých historických důvodů v Praze není regionální a městská doprava dostatečně propojená, a proto je projekt Železničního uzlu Praha velkým průlomem a řešením největšího dopravního problému Prahy,“ konstatuje náměstek pražského primátora Petr Hlaváček.

Studie proveditelnosti železničního uzlu Praha řešila tři základní návrhy a dodatečně ještě dvě modifikace jednoho z nich. Jedna alternativní varianta obsahovala dvě velké stanice pod hlavním nádražím a Václavským náměstím, mezi nimi by vlaky využívaly společný čtyřkolejný úsek. Druhá počítala s jednou centrální stanicí s názvem Opera. Původní řešení vybrané varianty bylo založeno na rychlejší obsluze s menším množstvím zastávek.

Související

České Budějovice nádraží
Domácí

Trať do Budějovic se zkrátí a zrychlí

Praha
Domácí

Počet obyvatel Prahy pořád stoupá. Oficiálně překročil 1,3 milionu

Nádraží Bubny v Praze
Domácí

Nádraží Bubny se promění v památník holokaustu, práce začnou letos

ušatá lokomotiva
Domácí Tipy na výlety

200 let evropské železnice. Historické jízdy a velká výstava oslaví výročí