Odborníci první takovou tramvaj testovali na speciálním okruhu v Plzni na Borech. Moderní tramvaj je osazená speciálními jednotkami, které umožňují komunikovat s dopravní infrastrukturou a orientovat se díky kamerám a radarům. Za využití přesných mapových podkladů dokáže reagovat na nepředvídatelné události, které mohou za jízdy nastat. Když se před ní objeví překážka nebo chodec, sama zastaví.
„Tramvaj například upozorní řidiče na blížící se záchranářské vozidlo, zajistí vozu přednostní průjezd křižovatkou, a cestujícím tak přinese vyšší bezpečnost i zpřesnění jízdních řádů,“ popisuje Martin Volný ze společnosti, která se na testech podílí.
Do tramvaje Škoda 40T instaloval výrobce vlastní antikolizní systém ACS vyvinutý speciálně pro tramvaje. Jedna se o jeden ze základních stavebních prvků autonomní dopravy. To napovídá, že by v budoucnu mohly takové tramvaje jezdit bez řidiče. K tomu je ale ještě dlouhá cesta. Na testování se podílí i odborníci ze Západočeské univerzity nebo ČVUT Praha.
V dalších fázích dostane chytrá tramvaj další kamery a radary, které dokážou reagovat na pohyb rychleji než lidský mozek. I to by mohlo přispět k větší bezpečnosti chodců i cestujících a k menšímu počtu nehod.