Chatbot ChatGPT pomáhá uživatelům v mnohém, ale vaření piva je novinkou. Sládci z Plzeňského Prazdroje využili umělou inteligenci pro recepturu a kampaň k zářijovému speciálu programu Volba sládků. AI jim pomohla zkombinovat dva odlišné pivní styly a to tradiční český ležák a moderní New England IPA (NEIPA). Speciální pivo nese název Cybeer a nejdete ho do koce září ve vybraných hospodách, které nabízí Volbu sládků.
Plzeňský prazdroj uvádí, že uvařit pivo s pomocí umělé inteligence se povedlo zatím jen několika pivovarům na světe. „Uvařili jsme pět zkušebních várek, než se podařilo pivo, se kterým jsme byli spokojeni. V každé nové várce jsme zpřesňovali zadání pro AI a upravovali recepturu. Řešili jsme kvašení, optimalizaci typického zákalu, typ kvasinek i použité chmely. Umělá inteligence sice může navrhnout atraktivní recepturu, ale pak následují složité fáze samotného vaření piva. Je potřeba kontrolovat suroviny, sledovat proces kvašení a mnoho dalšího. Výroba piva je zkrátka komplikovaný živý proces, na který musí stále dohlížet člověk. Sládci se o práci určitě bát nemusí,“ řekl vrchní sládek programu Volba sládků Tomáš Pokorný.
Speciál Cybeer je spodně kvašené pivo stylu New England Lager a obsahuje pět procent alkoholu s hořkostí 31 IBU. „Pro měsíc září jsme chtěli představit pivní styl, jaký český pivař ještě neochutnal. Dohledali jsme pouze jediný pivovar v Austrálii, který typ New England Lager již uvařil. Jedinečná je i spolupráce s AI při vaření piva, v Česku se o to podle našich informací zatím nikdo nepokusil. Umělá inteligence navíc pomohla vytvořit také grafiku marketingových materiálů, vizuály na sociální sítě a některé texty,“ dodal Tomáš Drahoňovský, manažer rozvoje Plzeňského Prazdroje a vedoucí programu Volba sládků.