Picasso na dámských záchodech. Muzeu naletěla nejprestižnější světová média

Husarský kousek se podařil australskému Muzeu starých a nových umění. Téměř čtyři roky vystavovalo trojici obrazů Pabla Picassa, ale jen v dámském salónku, kam neměli muži přístup. Jenže žádného Picassa ve skutečnosti nemělo.

kirsha

Kirsha Kaechele se nakonec přiznala na svém Instagramu, že obrazy malovala ona.
Zdroj: IG / Kirsha Kaechele

  • Kirsha Kaechele se nakonec přiznala na svém Instagramu, že obrazy malovala ona.
  • Zdroj: IG / Kirsha Kaechele

Poté, co se muzeum konečně dočkalo žaloby naštvaného návštěvníka, přemístilo díla na dámské záchody. Vzedmulo tak další mediální bouři. Až teď se ukázalo, že všechno byl jen reklamní trik.

CNN, BBC, agentura AP, Washington Post, Daily Mail, Mirror a řada dalších světových médiích skočily na špek kurátorce Kirshe Kaechele, která v muzeu vystavila Picassa. Média, která nenapsala o začátku výstavy, se věnovala alespoň rozhodnutí soudu, které ji provázelo anebo následnému přesunu obrazů.

Jeden z návštěvníků totiž podal na muzeum žalobu za to, že do salónku nazvaného Ladies Lounge směly jen ženy. Soud to označil za akt přímé diskriminace na základě pohlaví a nařídil muzeu, aby přestalo odmítat vstup osobám, které se neidentifikují jako dámy. Kaechele na rozsudek reagovala po svém: Před měsícem obrazy přemístila na dámské toalety. Odepření vstupu mužům do místnosti je podle ní součástí umění – dává jim nahlédnout do historické diskriminace a vyloučení, které ženy zažívají.

Po celé tři roky a sedm měsíců nikdo nepochyboval o pravosti obrazů. Dokonce si nikdo nevšiml, že jeden z nich je pověšený vzhůru nohama. Až teď kurátorka oznámila, že je namalovala sama. „Před víc než třemi lety jsem si představoval, že dojde ke skandálu: Falešný Picasso odhalen! Podvod s uměním! Představovala jsem si, že nějaký Picassův následovník nebo fanoušek, nebo možná jen někdo, kdo si něco vygoogluje, navštíví Ladies Lounge a uvidí, že obraz je vzhůru nohama, a odhalí mě na sociálních sítích,“ uvedla Kaechele na blogu muzea. Místo toho se ale dočetla například v prestižním australském magazínu delicious: „Mezi uměleckými díly osvětlenými na stěnách v Dámském salonku je okamžitě rozpoznatelný Picasso.“ Podle BBC zase: „Sametem oděný salonek obsahuje některá z nejuznávanějších děl muzea od Picassa po Sidneyho Nolana.“ A pozadu nezůstal ani New York Times: „Plyšové zelené závěsy, honosné prostředí, originální Picassova díla,“ popsal výstavu.

Média i odborníci se teď dohadují, zda se muzeu povedla geniální reklama, anebo zda naopak poškodilo instituce věnující se umění.

Související

Snímek obrazovky_18-12-2025_145230_x.com
Zahraniční

Protiteroristická jednotka zadržela skupinu mužů mířících na pláž Bondi

599099253_866192779472338_7978589819672979970_n
Zahraniční

Dozvuky masakru v Sydney. Parlament spěchá s přísnějšími zákony o zbraních

G8JvFGmakAA0gDt
Zahraniční

Na židovské oslavě vraždili otec se synem. Oba byli napojeni na Islámský stát

netanyahu-holds-a-piece-of-an-armed-iranian-drone-shot-down-over-israel-ec6bd8-1024
Zahraniční

Netanjahu po masakru v Sydney: Podpora Palestiny rozdmýchává antisemitismus