neděle 19. ledna 2025

Pendolino slaví 20 let od vytvoření zatím posledního českého železničního rekordu

Včera uplynulo 20 let od vytvoření posledního českého železničního rekordu. Ten drží zkušební jednotka Pendolino vyrobená v Itálii, která při zkušební jízdě dosáhla rychlosti 237,04 kilometrů za hodinu.

Pendolino

Pendolino není tím nejrychlejším vlakem, které České dráhy vlastní.
Zdroj: Pixabay.com

  • Pendolino není tím nejrychlejším vlakem, které České dráhy vlastní.
  • Zdroj: Pixabay.com

Rekord vytvořilo Pendolino na trati Brno – Břeclav mezi Vranovicemi a Podivínem 18. listopadu 2004. Do budoucna se počítá s tím, že bude Pendolino na trase mezi Prahou a Ostravou jezdit rychlosti 200 kilometrů v hodině. Stát by se tak mohlo už od příštího roku.

Aktuálně mají České dráhy šest sedmivozových jednotek řady 680 Pendolino a několik vozů ze sedmé řady. Ty už najely téměř 39 milionů kilometrů. Aktuálně zajišťují provoz mezi Prahou a severní Moravou, mezi Ostravou a Karlovými Vary a brzy se vrátí i na trasu z Prahy do Košic a zpět.

Řada vlaků 680 Pendolino má konstrukční rychlost 230 kilometrů za hodinu. Aktuálně smí jezdit nanejvýš rychlostí 200 kilometrů v hodině. Nejčastěji tyto vlaky jezdí rychlostí 113 kilometrů v hodině mezi Prahou a Ostravou, o něco rychleji pak mezi ostravským nádražím Svinov a pražskou Libní, tam se rozjedou až na 119 kilometrů v hodině.

České dráhy provozují i rychlejší vlaky. Rekord drží stroj 1216.903 z bohumínského depa. Při schvalovací jízdě 17. ledna 2011 v Rakousku dosáhl rychlosti 253 kilometrů v hodině.

Autor: Michaela Dočkalová

Související

ČD
Domácí

ČD loni uvedly na koleje rekordní počet nových vlaků

473222083_1046973703901271_2064899670466728187_n
Domácí

Silný vítr a náledí. Počasí komplikuje dopravu po celém Česku

arriva-vlaky-plzen-41
Domácí

České dráhy opustí západ Čech. Jejich linky převezme Arriva

Bateriovy_vlak_Verovice
Domácí

Bateriové vlaky na severu Moravy urazily už 30 tisíc kilometrů