Řetězec chce omezit řidiče, kteří parkoviště využívají jako celodenní stání a uvolnit tak místa pro skutečné zákazníky. Podle něj docházelo hlavně ve městech k situacím, kdy zákazníci nemohli zaparkovat, protože místa zabírala auta lidí, kteří do obchodu vůbec nešli. Proto zavádí parkovací kotouče, vjezdové brány nebo kamerové systémy sledující délku stání. Nový systém už je u několika obchodů v Praze, Brně či Plzni. V některých lokalitách se testuje i elektronický monitoring, který automaticky hlídá překročení bezplatné doby.
Řada zákazníků si na novinku stěžuje. A mají pro to i kuriózní vysvětlení. "Konkrétně v Jihlavě v Lidlu jsem kvůli závoře přestal nakupovat. Nejde o čas ani placení. Vadí mně, že i když mám zaplaceno, nebo jsem nevyčerpal bezplatný časový limit, musím stáhnout okno a načíst lístek. V dešti nebo v zimě to všechno naleze do auta a je to nepraktické. Nakupuji v obchodech, kde si závora porovná sama, zda je vše uhrazené a není nutnost otevírat okno," popisuje jeden ze zákazníků. Další mají zase obavy, že si k závoře špatně najedou nebo si nebudou umět lístek vyzvednout.
Podobná pravidla mají i jiné řetězce, kde je parkování zdarma zpravidla na 90 až 120 minut. V Německu a Rakousku se tento model osvědčil už dřív. Kratší bezplatná doba a symbolický poplatek pomáhají zajistit, že parkoviště skutečně slouží zákazníkům.
Odborníci na dopravu připomínají, že parkoviště u obchodů jsou soukromým pozemkem a obchod tak může nastavit vlastní pravidla. Pro řidiče to znamená jediné – číst cedule u vjezdu a kontrolovat, zda není potřeba parkovací kotouč nebo registrace v aplikaci.