Kontrole Nejvyššího kontrolního úřadu ukázala, že na konci loňského roku chybělo 1 898 parkovacích míst pro nákladní auta na dálnicích. Kamioňáci tak musí parkovat mimo vyhrazená místa nebo ignorovat povinné přestávky. Obojí výrazně ohrožuje bezpečnost provozu.
Ministerstvo dopravy mělo do roku 2023 vytvořit 1 500 nových parkovacích míst, jenže jich stihlo vybudovat jen 407. Ředitelství silnic a dálnic do konce minulého roku evidovalo na českých dálnicích celkem 144 odpočívek se 3 485 parkovacími místy. To ale nestačí. Třeba na odpočívce D1 Pávov je 15 parkovacích míst a v pracovní dny tam parkovalo průměrně o 59 náklaďáků víc.
Při kontrole Nejvyššího kontrolního úřadu vyšlo najevo, že Ředitelství silnic a dálnic v letech 2018 až 2024 vynaložilo celkem 441 milionů korun na výstavbu 74 nových nebo rozšiřovaných odpočívek, ale v 21 případech jejich přípravu pozastavilo nebo úplně zrušilo. Do roku 2023 mělo vzniknout i 18 prioritních odpočívek. V době kontroly ale neexistovala ani jedna. Příprava deseti z nich se nedokončila, u osmi zbývajících skončila definitivně.
Při kontrole provozování odpočívek se navíc zjistilo, že 35 ze 73 dosud platných historických nájemních smluv neobsahuje takzvanou inflační doložku, která zvyšuje nájem v závislosti na inflaci. Kvůli tomu má Ředitelství silnic a dálnic z těchto smluv nižší příjmy než v době jejich vzniku.