Panamský kanál omezí počet lodí. Dopad na světovou ekonomiku může být citelný

Hladina vody v Gatunském jezeře, které napájí Panamský průplav, je na historickém minimu. Kanál proto musí drasticky omezit provoz lodí. Náhradní trasa neexistuje.

Panama_Canal_Gatun_Locks

V únoru projede panamským kanálem jen 18 lodí denně. Už teď omezený počet způsobuje velké problémy.
Zdroj: Wikimedia Commons

  • V únoru projede panamským kanálem jen 18 lodí denně. Už teď omezený počet způsobuje velké problémy.
  • Zdroj: Wikimedia Commons

Kvůli suchu musel Panamský kanál, světově důležitá spojnice mezi Atlantským a Tichým oceánem, omezit provoz už v létě, kdy se na moři tvořily dlouhé fronty lodí. Prognózy na nadcházející období ukazují, že bude ještě mnohem hůř. Nízká hladina oceánů a nedostatek srážek ve středoamerické oblasti se nejvíce projeví v následujících měsících, kdy se počítá s tím, že v únoru průplav odbaví jen polovinu lodí, než je běžný stav. Už nyní na obou stranách kanálu čeká na odbavení zhruba stovka lodí.

V listopadu se proto počet průjezdů sníží na 25 lodí denně, v prosinci to bude o tři méně. V lednu pak panamským kanálem propluje jen dvacet lodí denně, v únoru osmnáct.

Přes Panamu proudí na obě strany zejména kontejnerová doprava, proto bude nutné počítat celosvětově se zdržováním dodávek zboží. To by se negativně mohlo projevit na rostoucím trendu jednotlivých ekonomik.

Autor: Jan Skala

Související

GxY702bXoAAYx7h
Zahraniční

Po zemětřesení Kamčatkou otřásl výbuch sopky. Erupce přišla po stovkách let

Hostivice,_D6,_směr_z_Prahy
Domácí

Další dopravní omezení u Prahy. U Hostivic počítejte se zdržením

Japonský torpédoborec Teruzuki
Zahraniční

Vrak slavného japonského torpédoborce byl objeven po 80 letech

nadlepšování odtoku z nádrže Nové Mlýny do řeky Dyje
Domácí

Úhynu ryb v Dyji se nedalo předejít, situace je špatná v celém povodí Moravy