Hlavní námořní trasy se potýkají poslední dobou s nedostatkem vody, letos navíc lodě zažívají trable o něco větší než loni. Kriticky důležité cesty přes Panamský či Suezský průplav už musí omezovat dopravu a počet plavidel, což může mít neblahý důsledek pro dodavatelské řetězce po celém světě. Odborníci se shodují na tom, že za letošní nedostatek vody může nejen klimatická změna, ale zejména jev El Niňo, který by měl kulminovat v prosinci. Situace se tak může v následujících měsících ještě zhoršit.
This is how Panama Canal works pic.twitter.com/ZVxgIgrY2P
— Learn Something (@cooltechtipz) August 25, 2023
Experti se ale shodují, že důsledky způsobené klimatickými jevy by mohly být trvalejší a ještě dalekosáhlejší. Zatímco dříve mohla hloubka ponoru lodí proplouvajících Panamským průplavem činit 50 stop, respektive více než 15 metrů, dnes je to o šest stop, tedy o 180 centimetrů méně.
Problémy v odvětví námořní přepravy se ukázaly už v březnu 2021, kdy kontejnerová loď Ever Given uvízla na mělčině v Suezském průplavu a téměř týden blokovala veškerou tamní dopravu.