Na konci června vejde v platnost zákon o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb. Týká se především platebních terminálů, bankomatů, počítačů, automatů na jízdní doklady či e-knih. Zákon však provází řada problémů a nejasností kvůli nejasné komunikaci. Vede ke zkreslenému očekávání lidí s postižením či jinými specifickými potřebami, že od července pro ně budou vybrané služby a výrobky na českém trhu skutečně dostupné. Jenže, jak upozorňuje ombudsman Stanislav Křeček, někteří výrobci a distributoři se zase mylně domnívají, že pro ně nový zákon neplatí.
Ombudsman proto apeluje na ministra průmyslu a obchodu, aby nejasnosti kolem nového zákona komunikoval s veřejností lépe. „Některé subjekty, které mají na naplňování zákona dohlížet (například Česká obchodní inspekce), avizovaly, že žádné kontroly provádět nebudou. Mimo jiné proto, že na provádění kontrol nedostaly žádné zaměstnance,“ shrnul některá zjištění zástupce ombudsmana Vít Alexander Schorm.
Zástupce ombudsmana proto oslovil ministra průmyslu a obchodu Lukáše Vlčka a navrhl, aby ministerstvo svolalo na společné jednání všechny zainteresované aktéry včetně odborníků na přístupnost.
Vzhledem k tomu, že tento nový zákon vznikl na základě unijní směrnice, týká se i ostatních států, které jsou součástí Evropské unie. Ministerstvo však zatím netuší, jak budou kontrolní subjekty v těchto státech kontroly provádět. Proto zatím výrobce a distributory odkazuje na české kontrolní subjekty. Tyto subjekty však odmítají na dotazy odpovídat s tím, že je ministerstvo nedostatečně připravilo na to, co skutečně mají dělat.