V letošní hlavní plavební sezoně proplulo plavebními komorami 38 929 lodí se 184 125 lidmi. Jde o nejvyšší návštěvnost za poslední tři roky. Nejvytíženějšími komorami se staly Vnorovy I a II a Veselí nad Moravou.
Čím víc lidí se na kanálu plaví, tím vyšší jsou náklady na provoz, opravy a údržbu vodní cesty. V říjnu tak odstartovala generální oprava plavební komory Vnorovy I. V předcházejících letech prošly opravou komory Spytihněv a Veselí nad Moravou.
„Předejdeme tím možným poruchám na zařízení plavebních komor, kvůli kterým by se musela omezovat či dokonce zastavovat plavba. Opravené plavební komory a nová vyčkávací stání před nimi, která jsme v nedávné době postavili na většině plavebních komor, splňují všechny nároky a požadavky na bezpečný a plynulý provoz na takto vysoce navštěvované vodní cestě,“ uvedl generální ředitel Povodí Moravy David Fína. Oprava komory Vnorovy I má skončit do konce dubna.
Současně začaly stavební úpravy, které zajistí maximální využití vody a trvalé zajištění bezpečné plavební hloubky v jižním kanálovém úseku kanálu. „V minulých suchých obdobích, zejména v letech 2018 a 2022, bylo nutné omezit odběr vody a plavbu na kanálových úsecích Baťova kanálu z důvodu nízkých průtoků v řece Moravě. Také stále zvyšující se plavební provoz v této oblasti, ovlivněný mimo jiné i vybudováním plavební komory Rohatec, klade zvýšené požadavky na množství vody potřebné pro zajištění bezpečné hloubky. Tyto problémy vyřeší optimalizace prázdnění plavební komory Vnorovy I, kterou dojde k úspoře až dvou třetin vody, která bude využitá právě v jižním kanálovém úseku,“ popisuje Fína.
V listopadu pak začne rozsáhlá modernizace řídících systémů, která zajistí průběžnou kontrolu plavebních hloubek celého úseku Baťova kanálu, přičemž se počítá třeba i s náhlým poklesem hladiny. Do konce listopadu skončí i instalace proměnných plavebních znaků na silniční mosty přes Moravu v Napajedlech a Uherském Hradišti. „Nově osazené znaky budou měnit hodnotu v závislosti na aktuální výšce hladiny ve vztahu ke spodní části mostu. Informace o omezené podjezdné výšce budou automaticky odesílány do Centrály řízení provozu Baťova kanálu a následně na webové stránky,“ dodává Fína.