Ministerstvo školství (MŠMT) přichází s iniciativou řešení vysokého počtu odkladů povinné školní docházky. V Česku zahajuje povinnou školní docházku s dokladem v průměru necelá čtvrtina dětí. V evropských zemích jsou to přitom jen jednotky procent.
„Míra odkladů v České republice je extrémní a podle odborníků nedopovídá vzdělávacím potřebám dětí. Místo toho, abychom podpořili děti v individuálním rozvoji, necháváme je plošně v mateřských školách nebo přípravných třídách. Musíme se zaměřit na individualizaci výuky v prvních ročnících základních škol, poskytnout školám systémovou personální i metodickou podporu a omezit strach ze školního neúspěchu,“ řekl ministr školství Mikuláš Bek (STAN).
Podle zjištění je nejčastějším důvodem k odkladu stav a potřeby dítěte a rodinná situace, a nikoli nedostatečná tělesná či duševní zralost. Ministerstvo nyní iniciovalo odborné a politické debaty, aby následně mohlo přistoupit k přípravě legislativních změn a systémových opatření.
Ministerstvo školství předkládá čtyři varianty řešení, které zahrnují snížení odkladů, přijímání mladších dětí na uvolněná místa v mateřských školách a zřizování dalších míst v oblastech s převisem poptávky po předškolním vzdělávání. Všechny varianty počítají se systémovým posílením role asistenta pedagoga v prvních ročnících základních škol.