Nově nebude možné třeba klamat spotřebitele o výši poskytované slevy. Při nakupování v online prostředí budou muset lidé dostat informace, s kým smlouvu uzavírají, platit bude i zákaz falešných recenzí. „Novela přispěje k posílení práv spotřebitelů, na řadě míst však cílí i na zpřesnění legislativy, aby vybraná pravidla byla v praxi lépe proveditelná,“ říká pro Minutové zprávy ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.
Co se také mění?
Mezi nové nekalé obchodní praktiky patří například zveřejňování falešných spotřebitelských recenzí nebo jejich zkreslování například na sociálních sítích s cílem propagovat nabízenou službu nebo výrobek.
Další novou nekalou obchodní praktikou je uvádění výrobků dvojí kvality na trh.
Pokud se zákazník stal obětí nekalé obchodní praktiky, zákon mu nově umožňuje odstoupit od smlouvy do 90 dnů nebo může požadovat přiměřené snížení ceny. Úprava má také chránit zákazníky před umělým navyšováním cen a klamáním o výši poskytované slevy. Nově budou muset obchodníci uvádět, za jakou nejnižší cenu zboží prodávali 30 dní před zlevněním.
Zvyšuje se také ochrana zvlášť zranitelných skupin, zejména seniorů, při uzavírání smluv při takzvaném podomním prodeji nebo při organizovaných prodejních akcích. Čas na odstoupení se prodlužuje ze 14 na 30 dnů.
Vyšší ochrany se zákazníkům dostane i při uzavírání smluv po telefonu. Často si totiž neuvědomují, že k uzavření smlouvy vůbec došlo. Proto dochází k zavedení nové povinnosti potvrdit nabídku spotřebiteli v textové podobě, například dopisem nebo na e-mail. Pro zákazníka nebude taková nabídka závazná, pokud ji neodsouhlasí.