Zejména kvůli snižování emisí, kterých je kontejnerová lodní doprava silným producentem, se rozhodla nizozemská společnost Ecoclipper vrátit na moře plachetnice. Před nedávnem odstartovala projekt pilotní linkou mezi Amsterdamem a portugalským Portem, po které se převáží zboží, které by jinak plulo v kontejnerech. Plachetnice Du Trukker, která se na moře vydala, původně pochází z roku 1912, v uplynulých měsících ale prošla rekonstrukcí. Nyní uveze až sedmdesát tun nákladu a může na ní jet dvanáct osob.
Thames saililing barges sailing the River Thames. @NatHistShips @Sailingheritage @EcoClipper @classicsailing #ThamesSailingBarge #ThamesSailingBarges #ThamesSailingBargesRace #SailingShip #SailingShips #Gravesend #RiverThames #Gravesend #Essex #Thames pic.twitter.com/5z4KE46Hyp
— Fraser Gray (@FraserG32883664) July 9, 2023
Firma by na moře v nadcházejících letech chtěla nasadit až pětadvacet plachetnic, ač si je vědomá řady nevýhod, které z tohoto roku plynou. Největší z nich je mnohem delší přepravní doba, plavba plachetnice je zhruba dvakrát tak dlouhá než u moderní kontejnerové lodi. Nižší je rovněž přepravní kapacita. Cílem společnosti je však snaha propojit kontinenty a nabízet dálkovou dopravu bez emisí. Pořizovací cena jedné plachetnice je v přepočtu 215 milionů korun.