Nový vítr do plachet. Nizozemská firma chce vrátit plachetnice na moře

Návrat k plachetnicím nemusí být jen ze světa sci-fi. Nizozemská firma chce postavil flotilu o pětadvaceti plavidlech, které by měly vozit zboží po světových mořích.

plachetnice

Plachetnice De Tukker už brázdí mořské vlny.
Zdroj: Ecoclipper

  • Plachetnice De Tukker už brázdí mořské vlny.
  • Zdroj: Ecoclipper

Zejména kvůli snižování emisí, kterých je kontejnerová lodní doprava silným producentem, se rozhodla nizozemská společnost Ecoclipper vrátit na moře plachetnice. Před nedávnem odstartovala projekt pilotní linkou mezi Amsterdamem a portugalským Portem, po které se převáží zboží, které by jinak plulo v kontejnerech. Plachetnice Du Trukker, která se na moře vydala, původně pochází z roku 1912, v uplynulých měsících ale prošla rekonstrukcí. Nyní uveze až sedmdesát tun nákladu a může na ní jet dvanáct osob.

Firma by na moře v nadcházejících letech chtěla nasadit až pětadvacet plachetnic, ač si je vědomá řady nevýhod, které z tohoto roku plynou. Největší z nich je mnohem delší přepravní doba, plavba plachetnice je zhruba dvakrát tak dlouhá než u moderní kontejnerové lodi. Nižší je rovněž přepravní kapacita. Cílem společnosti je však snaha propojit kontinenty a nabízet dálkovou dopravu bez emisí. Pořizovací cena jedné plachetnice je v přepočtu 215 milionů korun.

Autor: Jan Skala

Související

Trenér Robin van Persie.
Fotbal

Bývalá hvězda nizozemské reprezentace převezme po Priskem Feyenoord

nákladní loď
Ekonomika

USA předběhly Čínu. Jsou největším obchodním partnerem Německa

profimedia-0954217476
Domácí

Svět se změnil, tvrdil Babiš ve Sněmovně. Poslanci zrušení Green Dealu neschválili

berlin_germany_deutschland_lenstagged_pentax_cosina_voigtlander_20mm-444622 (1)
Zahraniční

Němci definitivně odmítli elektromobily. Babiš tvrdí, že Green Deal je mrtvý