Norsko je na prahu elektromobilní revoluce

Norsko se přiblížilo svému cíli prodávat pouze bezemisní vozy. V lednu tvořily elektromobily téměř 96 procent všech nově registrovaných aut, což je světový unikát.

Dobíjecí stanice

Ilustrační foto.
Zdroj: Wikimedia Commons

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Wikimedia Commons

Elektromobilita v Norsku dosáhla dalšího milníku. Z 9 343 nových aut prodaných v lednu bylo 8 954 čistě elektrických, uvedla Norská silniční federace (OFV). Mezi 50 nejprodávanějšími modely byly pouze dva se spalovacím motorem, přičemž první z nich se umístil až na 33. místě.

Na rozdíl od Evropské unie, která plánuje zákaz spalovacích motorů až v roce 2035, Norsko podporuje přechod na elektromobily jinou cestou. Využívá daňové úlevy, výhody v dopravě a rozsáhlou síť rychlonabíjecích stanic. Díky těmto opatřením se elektrická auta stala běžnou součástí norských silnic, přestože země patří k významným producentům ropy a plynu.

V kontrastu s Norskem se podíl elektromobilů v celé Evropě loni snížil na 13,6 procenta, což je první pokles od roku 2020. V USA byl tento podíl ještě nižší – pouze šest procent. Experti varují, že bez dalších pobídek se tempo přechodu na elektromobilitu může zpomalit i v Norsku. „Pokud chceme dosáhnout 100% podílu, musíme zachovat výhody, které činí elektromobily konkurenceschopnými,“ uvedl šéf OFV Oyvind Solberg Thorsen.

Navzdory možným výzvám se očekává, že Norsko letos dosáhne podílu mezi 95 až 100 procenty. Další posun může přinést dubnové zvýšení daní na spalovací a hybridní vozy, které dále zvýší atraktivitu elektromobilů.

Autor: Šimon Mitro

Související

nákla
Zahraniční Technologie

Nákladní dopravu čeká revoluce. Zmizí řidiči z kabin?

Mongstad.1
Zahraniční

Norská společnost Equinor dostala vysokou pokutu za úniky ropy a plynu

2023_Ford_F-150_Lightning
Ekonomika

Ford couvá od elektromobilů. Vysoké ceny a nízká poptávka mění jeho plány

elektromobil
Ekonomika

Elektromobilita ztrácí dech. Češi se masově vracejí ke spalovacím motorům