Evropské automobilky, včetně německých gigantů Porsche a Mercedes-Benz, čelí vážným problémům. Globální investiční bankovní společnost Goldman Sachs snížil jejich hodnocení, což je důsledkem vysokých nákladů na výrobu elektromobilů, klesajících zisků v Číně a tlaku na dodržování přísných ekologických předpisů.
Ziskovost bateriových elektromobilů (BEV) zůstává hlavním problémem. Přestože podíl BEV na trhu by měl v Evropě vzrůst na 19 procent, vysoké výrobní náklady snižují marže. Navíc zisky německých automobilek z čínských společných podniků klesly v roce 2024 o 36 procent. Ford a General Motors už své čínské operace označily za ztrátové, což by mohlo hrozit i evropským výrobcům.
Goldman Sachs snížil hodnocení Porsche z „koupit“ na „prodat“, a to kvůli nízkému růstu v roce 2025, klesající poptávce po elektromobilech a finančním rizikům spojeným s vysokým zadlužením. Mercedes byl degradován na „neutrální“, především kvůli slábnoucí poptávce po luxusních modelech, jako je řada S-Class, a nejistotám kolem elektromobilů.
I přes složitou situaci vidí Goldman Sachs světlo na konci tunelu u francouzského Renaultu, který díky přísné nákladové politice a novým modelům může odolávat lépe než jeho němečtí konkurenti. Otázkou zůstává, zda se evropské automobilky dokážou přizpůsobit rychle se měnícím podmínkám na trhu.