úterý 18. listopadu 2025

Nejvíc jídlem plýtvají mladí lidé, ročně ho vyhodí za několik tisíc

Denně nebo několikrát týdně vyhazuje potraviny 12 procent Čechů a 16 procent Slováků. Data ukazují i výrazný generační paradox v obou zemích. Nejčastěji jídlem plýtvají mladí lidé, i když právě oni bývají často největší zastánci udržitelnosti.

zbytky

Ilustrační foto.
Zdroj: Flickr

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Flickr

Průměrná roční finanční ztráta činí v přepočtu 5 030 korun na osobu na Slovensku a 4 636 korun v Česku. Největší finanční ztráty mají v Česku lidé ve věku 36 až 44 let, kteří ročně vyhodí potraviny v hodnotě 6 071 korun, na Slovensku věková skupina 27 až 35 let vyhodí jídlo za 5 879 korun.

I když jsou zástupci mladé generace nejvýraznějšími zastánci udržitelnosti, podle dat vyhazují potraviny téměř dvakrát častěji než starší generace. Alespoň jednou týdně vyhodí jídlo 49 procent mladých Slováků a 47 procent mladých Čechů, zatímco u věkové skupiny 54 až 65 let jde pouze o 20 procent Slováků a 16 procent Čechů.

Nejčastějším důvodem pro vyhození jídla je, že se zkazí kvůli špatnému plánování a zbytečně velkým nákupům. Uvádí to 51 procent Slováků a 62 procent Čechů. Druhým nejčastějším důvodem jsou potraviny po datu spotřeby, tento důvod uvádí 40 procent Slováků a 33 procent Čechů. Přebytek z nadměrných nákupů přiznalo 26 procent Slováků a 26 procent Čechů.

„Jídlo se u nás vyhazuje často úplně zbytečně. Stačí trochu plánovat, méně impulzivně nakupovat a využívat i zbytky. Nejčastěji podle průzkumu plýtvají mladí lidé, důvodem bývá i single život, kdy člověk zkrátka občas nakoupí víc, než je schopný sám spotřebovat. A není to o nedostatku dobré vůle, ale spíš o tempu života, plánování a různých rutinách, kterým se těžko odvyká,“ říká zakladatel platformy Nesnězeno Jakub Henni. „Naštěstí dnes existují cesty, jak plýtvání omezit, aniž by to znamenalo snížení komfortu. Právě o to se s Munch a Nesnězeno snažíme alespoň u restaurací a obchodů. Chceme nabídnout dostupná a chytrá řešení, která šetří peníze i planetu.“ Platformy Munch a Nesnězeno propojují spotřebitele s restauracemi, bistry, pekárnami, obchody nebo hotely. Umožňují zachránit kvalitní, ale neprodané potraviny, které by jinak skončily v odpadu, a to za výhodnější cenu.

Autor: Tereza Maixnerová

Související

koncert
Hudba Zajímavosti

Koncert, nebo sex? Většina lidí má jasno

slevy
Domácí Nakupování

Zákazníci slevy milují, ale falešné ceny je nebalamutí

Dobíjecí stanice
Domácí Elektromobily

Čeští řidiči si elektromobily chválí, vadí jim jen placení za dobíjení

Podpis koaliční smlouvy
Domácí

Vláda ANO s SPD a Motoristy je pro voliče SPOLU i STAN nepřijatelná