Podle nedávného průzkumu agentury Ipsos má třetina obyvatel České republiky pozitivní názor na kvalitu českého vzdělávacího systému, zatímco třetina jej hodnotí negativně a další třetina nemá definitivní stanovisko. České školství hodnotí hůře starší generace, lépe vidí vzdělávací systém lidé s vyšším vzděláním a také vyšším příjmem. „Ti, kteří mají alespoň jedno dítě školou povinné, hodnotí kvalitu školního systému lépe než ti, kteří dítě školou povinné nemají,“ říká Markéta Kneblíková, manažerka komunikace Ipsos.
Respondenti se shodují, že nejméně prostoru je ve školních osnovách věnováno podpoře kritického myšlení, zvídavosti a rozvoji všeobecných dovedností. Nejlépe je hodnocena výuka základních dovedností. Podle šetření jsou největšími problémy našeho školství zastaralé učební osnovy, ty zmínilo 42 procent respondentů. Třetina vyzdvihla přeplněné třídy. Následují nedostatečné financování (27 %), nedostatečná odborná příprava učitelů (23 %) a nedostatečné využívání technologií (21 %).
V otázce umělé inteligence ve vzdělávání se ukázalo, že přibližně 70 procent respondentů považuje za důležité, aby učitelé získali školení v této oblasti. Téměř 60 procent lidí si myslí, že učitelé by měli umět studenty učit používání umělé inteligence. Naopak třetina respondentů se domnívá, že používání umělé inteligence ve školách by mělo být zakázáno.