Největší změnu územního plánu v historii hlavního města schválilo včera zastupitelstvo. „Schválení této změny územního plánu je historickým milníkem pro Prahu. Nákladové nádraží Žižkov dlouhá léta symbolizovalo nevyužitý potenciál v srdci města. Dnes dáváme tomuto území novou budoucnost – vznikne tu moderní čtvrť, která nabídne bydlení, školky, školy, parky i kulturní centrum. Je to příklad odpovědného a promyšleného rozvoje, kde město jasně nastavilo pravidla a investoři se na něm férově podílí. Tento model chceme aplikovat i na dalších pražských brownfieldech. Praha se musí rozvíjet, ale zároveň musí myslet na kvalitu života svých obyvatel – a právě zde se to podařilo skloubit,“ říká primátor Prahy Bohuslav Svoboda.
„Jedná se o dokončení první komplexní dohody v podobě plánovacích smluv s více investory zároveň. Město tak schvaluje výstavbu největší čtvrti za desítky let a pro novou čtvrť zajistilo tramvaj, dále také pět školek, parky, prostor pro dvě základní školy a koupí budovy i centrální společensko-kulturní centrum. Tím ale naše práce nekončí, obdobně pokračujeme na dalších klíčových brownfieldech, například v Letňanech ale především v lokalitě Bubny Zátory,“ uvádí náměstek primátora pro oblast územního a strategického rozvoje Petr Hlaváček.
Celková hodnota spoluúčasti investorů na veřejné vybavenosti, která ze smluv vyplývá, je bezmála 1,2 miliardy korun. Investoři zajistí vybudování klíčové infrastruktury včetně šestitřídní mateřské školy, parků a rekonstrukce veřejných prostranství v ulicích Jana Želivského a U Nákladového nádraží a poskytnou pozemky pro vybudování další městské infrastruktury.
„Žižkov City bude novou městskou čtvrtí pro více než šest tisíc rezidentů s velkoryse řešenými zelenými plochami, s obchody a sociální a sportovní vybaveností, která zásadně změní tvář Žižkova,“ vysvětluje ředitel developerské firmy Leoš Anderle.
Klíčovým krokem rozvoje bude i konverze historické budovy Nákladového nádraží Žižkov, kterou Praha koupila loni v prosinci. Plánováné je tam společensko-kulturní centrum, školský kampus, administrativní a komerční prostory i městské byty. Č
Historie Nákladového nádraží Žižkov
Areál nákladového nádraží vznikl po roce 1927, kdy se zahájila výstavba v oblasti bývalých usedlostí Direktorka, Vápenka a Červený dvůr. Překladiště sloužilo pro zásobování a skladování potravin. Provoz nádraží začal v roce 1936 a skončil až v roce 2002. Architektonickou podobu hlavní správní budovy navrhl Karel Caivas a Vladimír Wiess. K hlavní budově se směrem k východu připojují dvě dlouhá křídla skladištních objektů. Ve své době šlo o vrchol technického zařízení vůbec. Skladištní bloky čítaly nejen chladící boxy a automatické váhy, ale i pohyblivé dopravníky.
