středa 10. září 2025

Nehody elektrokol i koloběžek prudce rostou

Počet nehod elektrokol a elektrokoloběžek v Česku dál rychle roste.

elektrokoloběžka

Ilustrační foto.
Zdroj: StockVault

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: StockVault

Počet nehod elektrokol a elektrokoloběžek v Česku za první sedm měsíců roku 2025 výrazně stoupl a už přesáhl osm set zraněných. Centrum dopravního výzkumu (CDV) eviduje 511 nehod elektrokol, meziročně o 37 % více, a 424 nehod elektrokoloběžek, což je nárůst o 41 procent. Statistiky ukazují i oběti na životech a desítky těžce zraněných — u elektrokol přišlo o život pět lidí, 36 bylo těžce zraněno a 420 lehce, u koloběžek jedna smrt, 28 těžce a 336 lehce.

Analýza odhaluje jasné rizikové faktory: nejčastějšími příčinami jsou nesprávný způsob jízdy, nedání přednosti a nepřiměřená rychlost; mnoho nehod jsou „samonehody“ (52 procent u elektrokol, 67 procent u koloběžek). Zranitelné jsou především starší ročníky — u elektrokol tvoří lidé nad 65 let 42 procent zraněných a téměř polovinu těžce zraněných. Alarmující je rovněž vysoký podíl jezdců pod vlivem alkoholu (30 % u elektrokol, 43 % u koloběžek) a nízké používání přileb (53 % cyklistů a 79 % jezdců koloběžek bez helmy).

Odpovědí jsou osvětové programy a výcvik: CDV a partneři realizují projekty jako eBike Bezpečně, Ne-riskuj / Škola ebiku či Bezpečně na elektrokoloběžce, které cíleně vzdělávají o pravidlech, rizicích a správné výbavě. Kampaně kombinují praktické kurzy, online materiály a spolupráci se školami, přičemž cílem je snížit podíl alkoholu, zvýšit nošení přileb a zlepšit chování v provozu. CDV zdůrazňuje, že prevence a systematické vzdělávání jsou klíčové, pokud má tento trend obrátit a omezit závažná zranění i lidské oběti.

Autor: Šimon Mitro

Související

profimedia-1030646585
Domácí Zdraví

Zdravotnictví čekají velké změny. Ministerstvo spustilo Koncepci 2.0

ocel
Domácí Zajímavosti

Češi vidí ocel jako symbol stability. Volají po její ochraně

elektromobil
Domácí

Česko má 50 tisíc elektromobilů. Do roku 2035 jich bude milion

Hlavní nádraží
Domácí

Praha má plán na snižování hluku, návrhy k němu může podávat veřejnost