Doteď stačilo oznámit nástup v den, kdy pracovník skutečně nastoupil. Nově ale musí být každý cizinec zapsaný v evidenci úřadu práce ještě před nástupem. Povinnost se týká všech osob bez českého občanství, tedy občanů EU i třetích zemí, lidí pod dočasnou ochranou i pracovníků se zcela volným přístupem na trh práce. Výjimku mají jen zaměstnanci vyslaní firmou z jiného členského státu EU.
Hlášení se provádí stejně jako doteď přes datovou schránku, webový formulář ministerstva práce nebo automaticky napojeným personálním systémem. Novinkou je pouze termín. Hlásit je nutné před prvním výkonem práce, jinak jde o přestupek. Pokud zaměstnavatel nástup oznámí zpětně do pěti dnů a kontrola ho v mezičase neodhalí, pokuta může být o něco nižší. Po pěti dnech už ale jde o nehlášenou práci se všemi důsledky.
Firmy by měly být připravené i na technické potíže. V případě výpadku systému MPSV je nutné uchovat důkaz, že k chybě došlo, například snímek obrazovky nebo zprávu z datové schránky. Po obnovení provozu je pak třeba hlášení neprodleně doplnit.
Ministerstvo práce a sociálních věcí zveřejnilo k nové povinnosti přehledný leták s praktickými informacemi, aby se firmy vyhnuly zbytečným sankcím. Zaměstnavatelé ho najdou na webu ministerstva.