Násyp místo estakády, už je jasné, jak dálnice překoná nádrž Nové Mlýny

Dálnice D52 mezi Brnem a Vídni povede přes nádrž Nové Mlýny po násypu. Je to levnější varianta, než budovat estakádu.

Snímek obrazovky_15-9-2025_154937_www.metro.cz

Obě varianty.
Zdroj: ŘSD

  • Obě varianty.
  • Zdroj: ŘSD

Vybudování samostatného násypu, který bude kopírovat silnici I/52, je také technicky výhodnější varianta. Technické řešení už schválila Centrální komise ministerstva dopravy.

„Dostavba dálnice D52 z Brna do Vídně se konečně rozbíhá. Všichni víme, že se tato dálnice stala smutným symbolem toho, jak stát donedávna nedokázal pohnout s klíčovými dopravními stavbami. A to teď měníme. Obrovskou změnu pocítí všichni ti, které trápí nekonečné kolony při cestách k Jadranu, za prací za hranice nebo i v rámci cestování po jižní Moravě. Těm všem se cesta zkrátí o půl hodiny, bude výrazně plynulejší a samozřejmě bezpečnější. Jde o důležitý krok vpřed pro rozvoj infrastruktury celé naší země,“ řekl předseda vlády Petr Fiala.

Úsek z Pohořelic ke státním hranicím s Rakouskem je ve stadiu přípravy s předpokládaným termínem prací v letech 2027 až 2031. Úsek měří 23,1 kilometru.

„Vybraná varianta samostatného násypu nejen že technicky odpovídá potřebám projektu, ale zároveň minimalizuje negativní vlivy na okolní krajinu a vodní ekosystémy. Realizace této stavby zlepší spojení mezi Brnem a Vídní a zároveň přispěje k lepší dopravní dostupnosti celého regionu,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Dálnice D52 spojuje dálnici D1 s Pohořelicemi, Mikulovem a Rakouskem. Trasa měří 44,379 kilometru. V provozu je zatím úsek z Brna do Pohořelic. Zbývající by měly vzniknout mezi lety 2027 až 2032.

„Předpokládané náklady na úsek Nové Mlýny – státní hranice jsou 4,1 miliardy bez DPH, na úsek Pohořelice – Nové Mlýny 2,5 miliardy bez DPH. Náklady na dálniční úsek, který povede přes vodní dílo Nové Mlýny, vyplynou z aktuálně zvolené technologie,“ dodává generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Po dokončení se dálnice D52 stane důležitou součástí evropského koridoru Baltské moře – Jadran a posílí dopravní i hospodářské vazby mezi Českou republikou a Rakouskem. Hlavním účelem je propojení D52 s plánovanou dálnicí A5 na hraničním přechodu Mikulov–Drasenhofen.

Související

1280px-R52_Rajhrad
Domácí

Dostavba dálnice D52 se blíží. I tak ale ještě potrvá sedm let

nadlepšování odtoku z nádrže Nové Mlýny do řeky Dyje
Domácí

Úhynu ryb v Dyji se nedalo předejít, situace je špatná v celém povodí Moravy

250415_palavske-vrchy
Domácí

Pošta vydává novou známku s Pálavskými vrchy

Blučina_shora_1
Domácí

Lidé v Blučině jsou otroky dvou dálnic. Konečně se ale dočkají obchvatu