V meziročním srovnání představuje říjnový nárůst 84 procent. Vedení úřadu práce problém aktivně řeší a systémově se snaží svým lidem zajistit bezpečnost a dohodlo se s policií na připojování objektů do systému centralizované ochrany.
„Nedorozumění a neschválení dávky jsou typicky dvě nejčastější okolnosti, za kterých dochází k útokům na naše zaměstnance, převážně ženy. Bohužel roste nejen počet slovních útoků, ale i fyzických napadení, výjimkou nejsou dokonce výhružky zabitím či se sexuálním podtextem. To je nepřijatelné,“ popisuje situaci generální ředitel Úřadu práce ČR Daniel Krištof. Za prvních deset měsíců letošního roku eviduje Úřad práce ČR celkem 689 útoků na své pracovníky. Nejčastěji se jednalo o výhružky a vulgární slovní útoky. V desítkách případů skutečně i došlo k fyzickému napadení nebo sexuálnímu obtěžování.
„Víc než 90 procent zaměstnanců úřadu práce jsou ženy. Pracují v největší pomáhající organizaci u nás, jsou to zkušené odbornice, a je nepřijatelné, aby je kdokoli v práci ohrožoval. Zvláště, když pomáhají druhým. Preventivní opatření, která realizujeme, jsou technická i organizační. Na přepážky všech našich pracovišť postupně instalujeme bezpečnostní skla, policejní specialisté školí naše zaměstnance, zavádíme tísňová tlačítka, napojujeme naše pracoviště přímo na systém centralizované ochrany policie. Chystáme také nový objednávací a vyvolávací systém, který klienty identifikuje při vstupu pomocí občanského průkazu. Tak dokážeme zabezpečit pouze větší pobočky. Jsem proto rád, že naprostá většina starostů naše rozhodnutí o racionalizaci pobočkové sítě chápe,“ zmiňuje Krištof.
„Od letošního května pracovníky úřadu práce ve všech pobočkách postupně školíme. Z našich zkušeností víme, že důležitější než technická opatření je znalost základních bezpečnostních pravidel a schopnost jich patřičně využít. Naši preventisté pomocí názorných příkladů a praktických ukázek předvádějí, jak konfliktům předcházet a jak je případně deeskalovat, eventuálně jak se zachovat v těch nejvyhrocenějších situacích dle pravidla utíkej, schovej se, bojuj,“ říká policejní prezident Martin Vondrášek.
Zlepšuje se také personální péče, vznikla i nová psychologická služba, kterou mohou zaměstnanci úřadů práce využít. „Verbální útoky a výhrůžky přímo na pracovišti, nebo dokonce i mimo něj, třeba v obchodě nebo na ulici, mohou mít na oběti často vážnější dopad než útoky fyzické. Dlouhodobá psychická nepohoda se v člověku postupně střádá a může vést i ke zdravotním problémům. My jako psychologové úřadu práce, kteří mají na starosti péči o zaměstnance, se snažíme být našim kolegům co nejvíce nablízku a podpořit je kdykoliv to potřebují. Nasloucháme, konzultujeme, radíme, organizujeme i různá školení,“ popisuje psycholožka Klára Kárníková.
Konkrétní případy nedávných útoků na pracovníky úřadů práce
23.října, Jihomoravský kraj:
K napadení pracovnice došlo v prostorách chodby úřadu. Pracovnice procházela po chodbě úřadu, kde v té době seděla klientka, která chtěla vydání podacích znaků ke složence s dávkou hmotné nouze. Když jí pracovnice sdělila, že nyní jí podací znaky nepředá, plivla jí do obličeje. Než se pracovnice stihla otočit, chytla ji klientka za vlasy a opakovaně jí udeřila hlavou o zeď, než se sesunula k zemi. Klientka okamžitě utekla, na chodbě zůstal pouze její přítel, který zde chvíli postál, hleděl na napadenou pracovnici, aniž by jí pomohl, a pak také odešel.
Kvůli přetrvávající bolesti hlavy odešla pracovnice ke svému lékaři, který shledal v oblasti hlavy hematom a vzhledem k psychickému stavu pracovnice předepsal antidepresiva. Pracovnice nastoupila do pracovní neschopnosti, na pachatelku útoku je podané trestní oznámení.
23. října, Moravskoslezský kraj:
Uchazeč o zaměstnání se dozvěděl, že nedostane podporu v nezaměstnanosti. Na pracovnici agresivně slovně zaútočil, že ji zastřelí, ať se bojí i ve městě. Pak odběhl, vrátil se a křičel, že vystřílí všechny.
7.října, Moravskoslezský kraj:
Klient se dostavil na úřad práce po ukončení Dočasné neschopnosti uchazeče o zaměstnání. Byl ve špatném duševním stavu, slovně útočil, uváděl, že není daleko od toho, aby do někoho skočil, že je psychicky na dně. Obviňuje systém, všechno je špatně, všichni za to můžou, i zprostředkovatelka a ostatní úředníci, protože se systému nepostaví a jsou jak ovce. Všude je šikana. Neví, co bude dělat. Celou dobu mluvil tiše, používal hodně vulgární slova, díval se do stolu, ale jeho slova byla o to důraznější. Při odchodu asi po 15 minutách bylo vidět, že má v zadní kapse kalhot velkou dýku, mívá ji při každé návštěvě. Má záznam v rejstříku trestů.
27. srpna, Středočeský kraj:
Klientka se dostavila na úřad práce v Kladně. Nebyl to ani vstup, spíše rozražení dveří a rovnou slovní výpady, výhrůžky, nadávky. Úřednice nebyla schopna s ní komunikovat v klidu, navíc žena začala mlátit do stolu, nadávala, že ji pracovnice šikanují. Problém, který šla řešit, byl v tom, že nebyla v pracovní neschopnosti doma, nestalo se tak navíc poprvé. Když ji pracovnice upozornila, že se může vyjádřit do kontaktního listu, sdělila, že nic vypisovat nebude, že jí stačí, jak ječela a že ji to uspokojilo. Po upozornění na dodržování léčebného režimu zařvala, že podá stížnost a že napíše i ombudsmanovi. Pak odešla