Tendr hledá společnost, která pořídí a následně zajistí provoz asi 50 velkokapacitních elektrických jednotek na území Středočeského kraje a Prahy, na dalších šest desítek je opce. Zakázku bude monitorovat organizace Transparency International. „Dopravce bude pro provoz ve Středočeském kraji a Praze pořizovat vlaky za více než 20 miliard korun. Se započítáním vozidel s opcí je to dohromady přes 44 miliard korun. To je svým objemem a hodnotou největší zakázka svého druhu v historii České republiky, a proto je nutná maximální transparentnost a korektnost pro omezení rizika napadnutí soutěže třetími stranami, které by mohlo vést ke zpoždění zakázky,“ konstatuje radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký.
Transparency International začne dohlížet už na přípravu zadávací dokumentace tak. „S ohledem na velikost zakázky lze očekávat, že konkurenční boj bude velmi tvrdý. Chceme se proto vyhnout jakýmkoliv pochybnostem o tom, jakým způsobem je zakázka zadávaná,“ dodává náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Zdeněk Hřib
Podle Transparency International se jedná o významnou zakázku z hlediska financí, ale i z hlediska dopadu na každodenní život lidí a provoz města a kraje. „Naší rolí je posílit důvěryhodnost celého procesu v očích dodavatelů a veřejnosti a minimalizovat rizika netransparentnosti, nehospodárnosti nebo jiných chybných kroků narušujících integritu soutěže,“ vysvětluje člen správní rady organizace Petr Leyer. Za služby Transparency International zaplatí kraj a Praha do dvou milionů korun bez DPH.
První velkokapacitní elektrické jednotky by měly na tratě Středočeského kraje a Prahy vyrazit na konci roku 2029.