Na mediální vzdělávání nezbývá učitelům čas

Mediální vzdělávání považují za velice důležité jak učitelé, tak ředitelé škol.

mediální gramotnost

Ilustrační foto.
Zdroj: Pixabay

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Pixabay

Průzkum agentury STEM zjišťoval, jak učitelé a ředitelé škol vnímají mediální vzdělávání a jak ho aplikují ve výuce. Mediální výchova by měla podle většiny respondentů z řad učitelů rozvíjet kritické myšlení, učit vyhledávat a třídit informace, analyzovat mediální sdělení a porozumět zprávám jak z obsahového, tak významového hlediska. Dalším důležitým faktorem je bezpečné chování na internetu.

Většina dotázaných pedagogů ze základních a středních škol uvedla, že mediální vzdělávání zahrnuli do výuky, protože sami chtěli, aby žáci rozvíjeli mediální gramotnost. Dalším nejčastějším důvodem bylo šíření dezinformací a s tím související snaha naučit žáky dezinformace rozpoznávat a ověřovat zdroje a také zájem učitelů o mediální témata. Na většině škol probíhá mediální výuka podle individuální koncepce jednotlivých vyučujících. Necelá pětina škol vyučuje mediální gramotnost podle jednotné koncepce.

Hlavní příčinou nedostatečné mediální výchovy na školách jsou vzdělávací programy. Ty označilo 83 procent ředitelů základních a 84 procent ředitelů středních škol. Učitelé totiž musí probírat velký objem látky v jiných předmětech a na průřezová témata, jako je mediální výchova, pak často nezbývá čas. Vyučující zároveň cítí nejistotu, která souvisí s nedostatečnými dovednostmi a znalostmi pro výuku mediální výchovy (82 procent učitelů základních a 87 procent učitelů středních škol).

Autor: Šimon Mitro
Zdroj: STEM

Související

volný čas
Domácí

Politické preference a životní styl: Jak se voliči liší v každodenním životě?

fotovoltaika dům
Domácí Bydlení

Češi šetří energií, dotace ale využívá jen pětina z nich

auto
Domácí

České řidiče nejvíc štve nebezpečná jízda a nepoužívání blinkrů

líčení
Domácí Ženy

Celkem 77 procent Češek se snaží být vždy upravené