Na mediální vzdělávání nezbývá učitelům čas

Mediální vzdělávání považují za velice důležité jak učitelé, tak ředitelé škol.

mediální gramotnost

Ilustrační foto.
Zdroj: Pixabay

  • Ilustrační foto.
  • Zdroj: Pixabay

Průzkum agentury STEM zjišťoval, jak učitelé a ředitelé škol vnímají mediální vzdělávání a jak ho aplikují ve výuce. Mediální výchova by měla podle většiny respondentů z řad učitelů rozvíjet kritické myšlení, učit vyhledávat a třídit informace, analyzovat mediální sdělení a porozumět zprávám jak z obsahového, tak významového hlediska. Dalším důležitým faktorem je bezpečné chování na internetu.

Většina dotázaných pedagogů ze základních a středních škol uvedla, že mediální vzdělávání zahrnuli do výuky, protože sami chtěli, aby žáci rozvíjeli mediální gramotnost. Dalším nejčastějším důvodem bylo šíření dezinformací a s tím související snaha naučit žáky dezinformace rozpoznávat a ověřovat zdroje a také zájem učitelů o mediální témata. Na většině škol probíhá mediální výuka podle individuální koncepce jednotlivých vyučujících. Necelá pětina škol vyučuje mediální gramotnost podle jednotné koncepce.

Hlavní příčinou nedostatečné mediální výchovy na školách jsou vzdělávací programy. Ty označilo 83 procent ředitelů základních a 84 procent ředitelů středních škol. Učitelé totiž musí probírat velký objem látky v jiných předmětech a na průřezová témata, jako je mediální výchova, pak často nezbývá čas. Vyučující zároveň cítí nejistotu, která souvisí s nedostatečnými dovednostmi a znalostmi pro výuku mediální výchovy (82 procent učitelů základních a 87 procent učitelů středních škol).

Autor: Šimon Mitro
Zdroj: STEM

Související

datacentrum
Ekonomika

Důraz na odolné sítě roste, víra v klimatické cíle slábne

USA
Zahraniční Zajímavosti

Američané by se raději vrátili do minulosti než žili v budoucnosti

TikTok
Zahraniční Sociální sítě

Novinářem může být každý, říká generace vyrůstající na sociálních sítích

Jaderná elektrárna Dukovany
Domácí

Češi chtějí soběstačnou energii a sázejí na jádro