Síť vysokorychlostních vah na českých dálnicích rychle roste. Do konce června přibude deset nových zařízení a do konce roku se jejich počet rozšíří na 31. Tyto váhy slouží ke kontrole přetížených nákladních vozidel bez nutnosti zastavování provozu.
Váhy využívají technologii dynamického vážení WIM, která automaticky zaznamená hmotnost vozidla i zatížení náprav během jízdy. Přetížené kamiony jsou pak vybírány k následné kontrole, nebo rovnou putuje pokuta provozovateli. Od března se navíc výnosy z pokut rozdělují mezi obce, kraje a správce silnic, což zvyšuje zájem samospráv na zavádění systému.
Podle ministra dopravy Martina Kupky i šéfa Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla jde o klíčový nástroj pro ochranu silnic a zvýšení bezpečnosti. Každá tuna navíc totiž znamená vyšší náklady na údržbu a kratší životnost komunikací. Systém navíc umožňuje i tzv. indikativní režim – tedy náhodné spouštění vah pro výběr vozidel ke kontrole.