Národní kontrolní úřad (NKÚ) zkoumal systém elektronických dálničních známek. NKÚ zjistil, že roční náklady státu díky elektronických dálničním známkám ročně poklesly o více než 120 milionů korun. Za poklesem stojí především eliminace výdajů spojených s předchozím systémem „papírových“ známek jako jejich tiskem a distribucí.
Nejčastěji motoristé kupují dálniční známky přes oficiální eshop, vloni tímto způsobem bylo prodáno 83 procent všech dálničních známek. Zbylé známky byl prodány přes samoobslužné kiosky nebo na čerpacích stanicích.
Systém elektronických dálničních známek není bez chyb. Dálniční známky lze pořídit se slevou v případě, že je vozidlo poháněno zemním plynem nebo biometanem. EKO slevu však v době kontroly NKÚ nikdo neprověřoval. Tudíž, pokud si někdo s běžným spalovacím motorem koupil ať už omylem nebo úmyslně elektronickou dálniční známku s EKO slevou, tak nedostal pokutu. Zpráva NKÚ neuvádí, zda ke kontrolám EKO slevy už aktuálně dochází nebo ne.
Problém je také s vymáháním pokut v případě, že auto nemá zaplacenou dálniční známku. „Kamerový systém na mýtných branách sice shromažďuje údaje o průjezdech vozidel, ale porušení povinnosti zaplacení e-známky, a tedy spáchání přestupku zjišťuje Policie ČR nebo Celní správa ČR až po zastavení vozidla. Podle současné právní úpravy totiž odpovědnost za tento přestupek nemá provozovatel vozidla, ale jeho řidič. MD zapracování automatizovaného vyhodnocení přestupků do právních předpisů nezávazně odložilo,“ uvádí NKÚ.